Pelimoottorit (5op)
Toteutuksen tunnus: R504TL332-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2026 - 31.12.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2027 - 30.05.2027
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Ymmärrät pelimoottorin toimintaperiaatteen.
Tunnistat pelimoottoreiden vahvuudet ja heikkoudet.
Osaat valita tarkoitukseen sopivan pelimoottorin.
Hallitset optimoinnin pelitoteutukseen käyttämälläsi pelimoottorilla.
Osaat käyttää pelimoottorin tarjoamia työkaluja monipuolisesti.
Sisältö
Pelimoottorin toimintaperiaate ja terminologia
Pelimoottoreiden vahvuudet ja heikkoudet
Pelimoottorin sääntöjä noudattava ohjelmointi
Pelimoottorin optimointi
Pelimoottorin työkalujen monipuolinen soveltaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osaat valita tarkoitukseen sopivan pelimoottorin.
Pystyt toteuttamaan pelin käyttäen pelimoottorin dokumentaatiota.
Tuotat ohjelmointikoodia pelimoottorin sääntöjä seuraten.
Käytät pelimoottorin tarjoamia työkaluja.
Tiedät optimointimenetelmistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Pystyt toteuttamaan pelin käyttäen pelimoottorin dokumentaatiota.
Tuotat ohjelmointikoodia pelimoottorin dokumentaation mukaisesti suunnittelumalleja käyttäen.
Käytät pelimoottorin tarjoamia työkaluja oikeaan tarkoitukseensa.
Pystyt optimoimaan pelitoteutusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Pystyt toteuttamaan suorituskykyisen ja monipuolisia pelimekaniikkoja sisältävän pelin käyttäen pelimoottorin vahvuuksia.
Tuotat ohjelmointikoodia pelimoottorin sääntöjä soveltaen.
Käytät pelimoottorin tarjoamia työkaluja sujuvasti.
Kykenet hallitusti rikkomaan pelimoottorin määrittelemiä sääntöjä.
Esitietovaatimukset
Opintojakson suorittaminen edellyttää sinulta ohjelmoinnin (C#), peliohjelmoinnin -, olio-ohjelmoinnin - ja projektinhallinnan perusteiden hallintaa. Lisäksi sinun tulee hallita tietorakenteiden ja algoritmien perusteet.