Siirry suoraan sisältöön

Pelimoottorit (5op)

Toteutuksen tunnus: R504TL332-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2026 - 31.12.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2027 - 30.05.2027
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Petri Hannula
Vastuuopettaja
Petri Hannula
Opintojakso
R504TL332

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Ymmärrät pelimoottorin toimintaperiaatteen.
Tunnistat pelimoottoreiden vahvuudet ja heikkoudet.
Osaat valita tarkoitukseen sopivan pelimoottorin.
Hallitset optimoinnin pelitoteutukseen käyttämälläsi pelimoottorilla.
Osaat käyttää pelimoottorin tarjoamia työkaluja monipuolisesti.

Sisältö

Pelimoottorin toimintaperiaate ja terminologia
Pelimoottoreiden vahvuudet ja heikkoudet
Pelimoottorin sääntöjä noudattava ohjelmointi
Pelimoottorin optimointi
Pelimoottorin työkalujen monipuolinen soveltaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Osaat valita tarkoitukseen sopivan pelimoottorin.
Pystyt toteuttamaan pelin käyttäen pelimoottorin dokumentaatiota.
Tuotat ohjelmointikoodia pelimoottorin sääntöjä seuraten.
Käytät pelimoottorin tarjoamia työkaluja.
Tiedät optimointimenetelmistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Pystyt toteuttamaan pelin käyttäen pelimoottorin dokumentaatiota.
Tuotat ohjelmointikoodia pelimoottorin dokumentaation mukaisesti suunnittelumalleja käyttäen.
Käytät pelimoottorin tarjoamia työkaluja oikeaan tarkoitukseensa.
Pystyt optimoimaan pelitoteutusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Pystyt toteuttamaan suorituskykyisen ja monipuolisia pelimekaniikkoja sisältävän pelin käyttäen pelimoottorin vahvuuksia.
Tuotat ohjelmointikoodia pelimoottorin sääntöjä soveltaen.
Käytät pelimoottorin tarjoamia työkaluja sujuvasti.
Kykenet hallitusti rikkomaan pelimoottorin määrittelemiä sääntöjä.

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen edellyttää sinulta ohjelmoinnin (C#), peliohjelmoinnin -, olio-ohjelmoinnin - ja projektinhallinnan perusteiden hallintaa. Lisäksi sinun tulee hallita tietorakenteiden ja algoritmien perusteet.

Siirry alkuun