Menesty myynnillä ja markkinoinnilla (5op)
Toteutuksen tunnus: YRIT201-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 27.02.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 10.03.2026 - 30.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 70
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
1. Myynnin ja markkinoinnin lähtökohtia
2. Markkinoinnista tarkemmin
3. Myyntityön perusteita, Myynnin käsikirja
4. Tarinallistaminen ja myyntipuhe
5. Myynnin ja markkinoinnin muotoilu ja -suunnittelu
6. Loppuseminaari ja -esitykset
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen:
• sinä tunnistat markkinoinnin ja myynnin roolin ja merkityksen liikeideasi toteutuksessa ja liiketoiminnan suunnittelussa
• sinä osaat suunnitella ja toteuttaa vakuuttavan myyntipuheen
• sinä tunnistat brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan brändiluonnoksen liikeideallesi
• sinä osaat laatia alustavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi
Sisältö
Sisältöteemat
1. Markkinointi ja myynti oman liikeidean toteutuksessa ja liiketoiminnan suunnittelussa
o Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet
o Kohderyhmäajattelu liiketoiminnan suunnittelussa
o Myyntiprosessin vaiheet liiketoiminnan suunnittelussa
o Vakuuttava myyntipuhe omasta liikeideasta
o Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen oman liiketoiminnan suunnittelussa
o Data-analytiikan huomioiminen markkinoinnissa
o Jakelukanavavaihtoehdot oman liiketoiminnan suunnittelussa
2. Oman liikeidean brändääminen
o Brändin rakentaminen osana liikeidean rakentamista
o Tarinallistaminen osana liikeidean rakentamista
a. Immateriaalioikeuksien huomioiminen brändin suunnittelussa ja markkinoinnissa
Aika ja paikka
Zoom iltapäivisin klo 16.30-19.30 Moodlesta ja Pepistä löytyvinä päivinä.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja sekä tehtäväpohjia. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson ja luentojen aikana.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Zoom-videoyhteydellä ja materiaalit löytyvät ja tehtävät palautetaan Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso toteutetaan opiskelijan oman yritysidean projektina. Opetus on iltapäivisin ja iltaisin klo 16.30-19.30. Tarkemmat päivämäärät löytyvät Pepistä ja Moodlesta. Aktiivinen osallistuminen verkko-oppitunneille on menestyksen pohja, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata. Vähimmäisläsnäolo: puolet verkkoluentoiltapäivistä ja loppuseminaari.
Opiskelu sisältää luentoja verkossa, päiväkohtaisia päivän teemaan sekä koko kurssin loppusuoritukseen liittyviä aktivoivia teematehtäviä ja niiden esityksiä, sekä loppuseminaari ja -esitykset. Kaikki tapahtuu verkossa. Pääoppimistehtävänä on laatia oman yrityksen myynnin- ja markkinoinnin käsikirja sekä siihen linkittyvä myyntipuhe ja näiden suulliset esitykset.
Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.
Tehtävät on oltava palautettuna/tehtynä viimeistää Moodlessa ilmoitettavina päivinä palautuslaatikoihin.
Opintojakso arvioidaan teematehtävien ja harjoitustyön suoritusten, läsnäolon ja seminaariesitysten perusteella jatkuvalla arvioinnilla.
Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu, saa käyttää, pitää kertoa (keltainen).
Lisäksi:
Opintojakso on osa LUC-yrittäjyysopintoja ja on erittäin suositeltavaa suorittaa tätä opintojaksoa edeltävä "Minäkö yrittäjänä – onko minulla mitä se vaatii?" -opintojakso. Opintojakso antaa hyvät valmiudet jatkaa tälle opintojaksolle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Arvosanan korotus ja hylätyn arvosanan uusinta:
Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.
Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole mahdollista opintojakson toteutustavasta johtuen: opintojaksolla hyödynnetään prosessiarviointia ja tunnilla aktivoivia tehtäviä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus on 5 opintopistettä, mikä vastaa yhteensä noin 135 tunnin työmäärää.
Luentoja ja luentoharjoituksia 34 t
Seminaarit 5 t
Oppimistehtävän valmistelu 60 t
Moodlen ja artikkelien ym. materiaalin opiskelu omaan tahtiin 40 t
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Sinä tiedostat markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä tiedostat brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Sinä osaat suunnitella ja toteuttaa vakuuttavan myyntipuheen liikeideastasi.
Taso 2
Sinä tiedät markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä tiedät brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan ja soveltuvan brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan ja soveltuvan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Sinä ymmärrät markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä ymmärrät brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan ja perustellun brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan ja perustellun markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Taso 4
Sinä hyödynnät markkinointia ja myyntiä liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä osaa arvioida brändin ja tarinallistamisen merkitystä sekä brändiluonnoksen toimivuutta osana liikeidean suunnittelua.
Sinä osaat laatia alustavan ja kattavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Sinä hyödynnät markkinointia ja myyntiä laaja-alaisesti liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä osaat analysoida brändin ja tarinallistamisen merkitystä sekä brändiluonnoksen toimivuutta osana liikeidean suunnittelua.
Sinä osaat laatia alustavan ja yksityiskohtaisen markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.