Skip to main content

Succeed in sales and marketing (5cr)

Code: YRIT201-3004

General information


Enrollment
01.10.2025 - 27.02.2026
Registration for the implementation has begun.
Timing
10.03.2026 - 30.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Seats
15 - 70
Degree programmes
Degree Programme in Business Management
Teachers
Esa Posio
Teacher in charge
Esa Posio
Course
YRIT201

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

1. Myynnin ja markkinoinnin lähtökohtia
2. Markkinoinnista tarkemmin
3. Myyntityön perusteita, Myynnin käsikirja
4. Tarinallistaminen ja myyntipuhe
5. Myynnin ja markkinoinnin muotoilu ja -suunnittelu
6. Loppuseminaari ja -esitykset

Objective

-

Content

Sisältöteemat

1. Markkinointi ja myynti oman liikeidean toteutuksessa ja liiketoiminnan suunnittelussa
o Markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet
o Kohderyhmäajattelu liiketoiminnan suunnittelussa
o Myyntiprosessin vaiheet liiketoiminnan suunnittelussa
o Vakuuttava myyntipuhe omasta liikeideasta
o Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen oman liiketoiminnan suunnittelussa
o Data-analytiikan huomioiminen markkinoinnissa
o Jakelukanavavaihtoehdot oman liiketoiminnan suunnittelussa

2. Oman liikeidean brändääminen
o Brändin rakentaminen osana liikeidean rakentamista
o Tarinallistaminen osana liikeidean rakentamista
a. Immateriaalioikeuksien huomioiminen brändin suunnittelussa ja markkinoinnissa

Location and time

Zoom iltapäivisin klo 16.30-19.30 Moodlesta ja Pepistä löytyvinä päivinä.

Materials

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja sekä tehtäväpohjia. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson ja luentojen aikana.


Teaching methods

Opintojaksolla opiskellaan verkossa Zoom-videoyhteydellä ja materiaalit löytyvät ja tehtävät palautetaan Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso toteutetaan opiskelijan oman yritysidean projektina. Opetus on iltapäivisin ja iltaisin klo 16.30-19.30. Tarkemmat päivämäärät löytyvät Pepistä ja Moodlesta. Aktiivinen osallistuminen verkko-oppitunneille on menestyksen pohja, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata. Vähimmäisläsnäolo: puolet verkkoluentoiltapäivistä ja loppuseminaari.

Opiskelu sisältää luentoja verkossa, päiväkohtaisia päivän teemaan sekä koko kurssin loppusuoritukseen liittyviä aktivoivia teematehtäviä ja niiden esityksiä, sekä loppuseminaari ja -esitykset. Kaikki tapahtuu verkossa. Pääoppimistehtävänä on laatia oman yrityksen myynnin- ja markkinoinnin käsikirja sekä siihen linkittyvä myyntipuhe ja näiden suulliset esitykset.

Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.

Tehtävät on oltava palautettuna/tehtynä viimeistää Moodlessa ilmoitettavina päivinä palautuslaatikoihin.

Opintojakso arvioidaan teematehtävien ja harjoitustyön suoritusten, läsnäolon ja seminaariesitysten perusteella jatkuvalla arvioinnilla.

Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu, saa käyttää, pitää kertoa (keltainen).

Lisäksi:
Opintojakso on osa LUC-yrittäjyysopintoja ja on erittäin suositeltavaa suorittaa tätä opintojaksoa edeltävä "Minäkö yrittäjänä – onko minulla mitä se vaatii?" -opintojakso. Opintojakso antaa hyvät valmiudet jatkaa tälle opintojaksolle.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arvosanan korotus ja hylätyn arvosanan uusinta:

Opintojakson arvosanaa on mahdollista korottaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Korotustapa katsotaan tapauskohtaisesti yhdessä vastuuopettajan kanssa.

Hylätyn arvosanan voi uusia seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Uusiminen tapahtuu opettajan ohjeistuksen mukaisesti ja suoritusperiaatteet sovitaan tapauskohtaisesti peilaten niitä opintojakson tavoitteisiin.

Completion alternatives

Ei ole mahdollista opintojakson toteutustavasta johtuen: opintojaksolla hyödynnetään prosessiarviointia ja tunnilla aktivoivia tehtäviä.

Student workload

Kurssin laajuus on 5 opintopistettä, mikä vastaa yhteensä noin 135 tunnin työmäärää.

Luentoja ja luentoharjoituksia 34 t
Seminaarit 5 t
Oppimistehtävän valmistelu 60 t
Moodlen ja artikkelien ym. materiaalin opiskelu omaan tahtiin 40 t

Assessment criteria, satisfactory (1)

Taso 1
Sinä tiedostat markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä tiedostat brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.
Sinä osaat suunnitella ja toteuttaa vakuuttavan myyntipuheen liikeideastasi.

Taso 2
Sinä tiedät markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä tiedät brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan ja soveltuvan brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan ja soveltuvan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.

Assessment criteria, good (3)

Taso 3
Sinä ymmärrät markkinoinnin ja myynnin roolin ja näiden merkityksen liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä ymmärrät brändin ja tarinallistamisen merkityksen sekä osaat laatia alustavan ja perustellun brändiluonnoksen liikeideallesi.
Sinä osaat laatia alustavan ja perustellun markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.

Taso 4
Sinä hyödynnät markkinointia ja myyntiä liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä osaa arvioida brändin ja tarinallistamisen merkitystä sekä brändiluonnoksen toimivuutta osana liikeidean suunnittelua.
Sinä osaat laatia alustavan ja kattavan markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.

Assessment criteria, excellent (5)

Taso 5
Sinä hyödynnät markkinointia ja myyntiä laaja-alaisesti liikeideasi suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sinä osaat analysoida brändin ja tarinallistamisen merkitystä sekä brändiluonnoksen toimivuutta osana liikeidean suunnittelua.
Sinä osaat laatia alustavan ja yksityiskohtaisen markkinoinnin ja myynnin suunnitelman liikeideallesi.

Go back to top of page