Kuluttajakäyttäytyminen (kesäopinto) (5 op)
Toteutuksen tunnus: YMAR1102V24-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 17.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.06.2025 - 31.08.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 500
- Opettajat
- Ossi Vuorilampi
- Vastuuopettaja
- Ossi Vuorilampi
- Ryhmät
-
YMARperusMarkkinointi perusopinnot
- Opintojakso
- YMAR1102V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata kulutuksen ja kuluttajuuden merkityksen yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa
- selittää kuluttajapsykologian keskeiset käsitteet
- selittää kuluttajan päätöksentekoprosessit
- kuvailla kuluttajaan vaikuttavia kulttuurisia tekijöitä
- kuvailla innovaatioiden leviämistä ja symbolista kulutusta
- tunnistaa etiikan ja yhteiskuntavastuun merkityksen kulutusyhteiskunnassa.
Toteutustavat
Opetusprofiili: LÄHI.
Avoimen yliopiston toteutuksessa voi olla poikkeava opetusprofiili.
Suoritustavat
Kirjallinen kuulustelu, jossa suoritetaan luennot ja kirjallisuus.
Sisältö
Kulutusyhteiskunta ja kuluttaminen, motiovaatio, havaitsemisprosessi, muisti, asenteet, päätöksentekoprosessi, sosiaaliset vaikutukset, kuluttajien diversiteetti, kotitaloudet, sosiaaliluokat, psykografia, innovaatiot, symbolinen kulutus, markkinoinnin etiikka, yhteiskuntavastuu.
Aika ja paikka
Exam-tenttitila Lapin yliopistossa tai jossakin muussa Exam-yhteistyöhön osallistuvassa korkeakoulussa
Oppimateriaalit
Hoyer, Wayne D. ym. (2013) Consumer behavior, 6th international edition. (Consumer behavior caseja ei tarvitse lukea.)
Opetusmenetelmät
Kirjatentti Examissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
1.6.-31.8.2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tenttin voi saada lisäpisteitä kirjoittamalla 3-5 sivun esseen kurssin aihealueelta. Esseen aiheesta tulee sopia opettajan kanssa ennen esseen kirjoittamista. Yhteydenotot sähköpostilla.
Tenttiin voi osallistua myös ilman esseen kirjoittamista, se ei ole pakollinen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0): Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä ja epäloogisuuksia. Suoritus ei täytä arviointikriteerille 1 annettuja ehtoja.
Välttävä (1): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä, mutta asiasisältö on puutteellista. Teksti voi sisältää virheitä ja/tai epäloogisuuksia.
Tyydyttävä (2): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä. Asiasisällössä voi olla joitakin puutteita. Teksti on ainakin kohtalaisen loogista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjä ja käsitteitä loogisesti etenevällä tavalla. Asiat todetaan, mutta ei niitä juurikaan pohdita tai perustella.
Kiitettävä (4): Suorituksessa tulee esiin markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden hyvä osaaminen. Asioita osataan pohtia ja/tai perustella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suoritus osoittaa markkinoinnin sisältöjen ja käsitteiden laajaa hahmottamiskykyä. Asioiden esittäminen, pohdinta ja perustelut ovat loogisia. Kieliasu on ainakin lähes virheetöntä.
Esitietovaatimukset
Suositellaan YMAR1101 Markkinoinnin perusteet