Toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen vammaistyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S032-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 12.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 13.01.2026 - 15.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tarja Jussila
- Opintojakso
- K701S032
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Viikkokohtainen jaksotus:
Viikot 1-2: Johdanto ja osallisuutta edistävä toiminnanohjaus
Viikot 2-3: Päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät ja haastava käyttäytyminen
Viikot 3-4: Turvallisuutta edistävät työmentelmät haastavissa tilanteissa
Viikot 5-6: Kuntoutusmuodot ja terapiat
Tavoitteet
Opiskelija
• tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
• omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
• osaa käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitojaan asiakastyössä
• ymmärtää erityisvaikeuksien luonteen osana yksilöllistä toimintakykyä.
Sisältö
• osallisuutta edistävä toiminnanohjaus
• päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät, haastava käyttäytyminen
• erilaiset kuntoutusmuodot ja terapiat
• turvallisuutta edistävät työmenetelmät haastavissa tilanteissa
Aika ja paikka
Kevät 2026; 1.periodi.
Kontaktitunnit zoomissa.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle -oppimisympäristössä.
Opintojakso alkaa 13.1.26 ja päättyy 27.2.26
Opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa (zoom):
13.1.26 klo 12.30-15.45
26.1.26 klo 12.30- 15.45
13.2.26 klo 8.15- 9.45 ja
27.2 klo 12.30- 15.45
Aktiivinen osallistuminen verkko-oppitunneille on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Arvioitavien oppimistehtävien palautuspäivämäärät näkyvät Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen useilla eri tavoilla, esim. aiemmilla opinnoilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena jne. Voit tutustua opintojen hyväksilukuun: Opintojen hyväksilukeminen (HOT) - Lapin ammattikorkeakoulu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
- Lukujärjestyksen mukaiset kontaktitunnit zoomissa 14h
- Itsenäinen työskentely 121h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää osittain asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa joitakin valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- tunnistaa joitain ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa käyttää niitä asiakastilanteissa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- tunnistaa hyvin asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa hyvät valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa monipuolisesti soveltaa ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa valita sopivia asiakastilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- tunnistaa erinomaisesti asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa kehittää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa soveltaa niitä asiakastilanteissa perustellen toimintaansa.