Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen vammaistyössä (5op)

Toteutuksen tunnus: K701S032-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 12.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
13.01.2026 - 15.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tarja Jussila
Opintojakso
K701S032

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Viikkokohtainen jaksotus:
Viikot 1-2: Johdanto ja osallisuutta edistävä toiminnanohjaus
Viikot 2-3: Päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät ja haastava käyttäytyminen
Viikot 3-4: Turvallisuutta edistävät työmentelmät haastavissa tilanteissa
Viikot 5-6: Kuntoutusmuodot ja terapiat

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
• omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
• osaa käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitojaan asiakastyössä
• ymmärtää erityisvaikeuksien luonteen osana yksilöllistä toimintakykyä.

Sisältö

• osallisuutta edistävä toiminnanohjaus
• päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät, haastava käyttäytyminen
• erilaiset kuntoutusmuodot ja terapiat
• turvallisuutta edistävät työmenetelmät haastavissa tilanteissa

Aika ja paikka

Kevät 2026; 1.periodi.
Kontaktitunnit zoomissa.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa. 


Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan verkossa Moodle -oppimisympäristössä.
Opintojakso alkaa 13.1.26 ja päättyy 27.2.26
Opintojakso sisältää aikataulutettuja tapaamisia verkossa (zoom):
13.1.26 klo 12.30-15.45
26.1.26 klo 12.30- 15.45
13.2.26 klo 8.15- 9.45 ja
27.2 klo 12.30- 15.45
Aktiivinen osallistuminen verkko-oppitunneille on suositeltavaa, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne ei voi korvata.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Arvioitavien oppimistehtävien palautuspäivämäärät näkyvät Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen useilla eri tavoilla, esim. aiemmilla opinnoilla, osaamisen näyttönä kuten esseenä, oppimispäiväkirjana, videotallenteena jne. Voit tutustua opintojen hyväksilukuun: Opintojen hyväksilukeminen (HOT) - Lapin ammattikorkeakoulu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:

- Lukujärjestyksen mukaiset kontaktitunnit zoomissa 14h
- Itsenäinen työskentely 121h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää osittain asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa joitakin valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- tunnistaa joitain ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tietää asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa käyttää niitä asiakastilanteissa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- tunnistaa hyvin asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa hyvät valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa monipuolisesti soveltaa ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa valita sopivia asiakastilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- tunnistaa erinomaisesti asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa kehittää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa soveltaa niitä asiakastilanteissa perustellen toimintaansa.

Siirry alkuun