Supporting Functional Capacity and Inclusion in Disability Work (5cr)
Code: K701S032-3002
General information
- Enrollment
- 06.10.2025 - 12.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 13.01.2026 - 15.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Tarja Jussila
- Course
- K701S032
Evaluation scale
H-5
Objective
Student
• identify the client's needs for support and guidance in various challenging life situations
• have the skills to face and act in client situations with multiple needs
• knows how to use his group and individual guidance skills in client work
• understand the nature of special difficulties as part of individual functional capacity
Content
• osallisuutta edistävä toiminnanohjaus
• päihteet, seksuaalisuus, ikääntyminen, mielenterveyttä vaarantavat tekijät, haastava käyttäytyminen
• erilaiset kuntoutusmuodot ja terapiat
• turvallisuutta edistävät työmenetelmät haastavissa tilanteissa
Location and time
Kevät 2026; 1.periodi.
Opetus tapahtuu zoomissa.
Materials
Opintojaksoon liittyvä oppimateriaali löytyy moodlesta.
Teaching methods
-Yksilö- ja ryhmätehtävät
-vuorovaikutuksellinen luennointi/ oppimiskeskustelut
Exam schedules
Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.
Arvioitavien oppimistehtävien palautuspäivämäärät näkyvät Moodlessa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää osittain asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa joitakin valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- tunnistaa joitain ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeita erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- käyttää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tunnistaa asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiuksia kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa käyttää niitä asiakastilanteissa.
Hyvä (4):
Opiskelija
- tunnistaa hyvin asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa hyvät valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa
- osaa monipuolisesti soveltaa ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa valita sopivia asiakastilanteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- tunnistaa erinomaisesti asiakkaan tuen ja ohjauksen tarpeet erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa
- omaa valmiudet kohdata ja toimia monitarpeisissa asiakastilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa kehittää ryhmä- ja yksilöohjauksen taitoja ja osaa soveltaa niitä asiakastilanteissa perustellen toimintaansa.