Siirry suoraan sisältöön

Opiskeluhuolto ja kouluyhteisön hyvinvointi (5op)

Toteutuksen tunnus: K701S027-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.10.2025 - 08.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
09.03.2026 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Kirsi Poikajärvi
Opintojakso
K701S027

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää opiskeluhuoltotyön keskeiset säädökset ja työn tavoitteet
• osaa soveltaa sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisessa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä
• osaa edistää koulu- ja opiskeluhyvinvointia yksilötyössä ja yhteisötyössä esiopetuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.

Sisältö

• yksilökohtainen ja yhteisöllinen oppilashuolto, oppimisen ja koulunkäynnin tuki; kuraattorin työ opiskeluhuollossa
• opiskeluhuoltolaki
• koulu lasten ja nuorten yhteisöjen kenttänä, yksilö- ja yhteisöllisten työmenetelmien soveltaminen koulu- ja oppilaitosympäristössä
• koulu- ja opiskeluhyvinvointi, konsultaatio ja monialainen yhteistyö koulussa, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö

Aika ja paikka

Kevät 2026

Verkossa, Moodle-alustalla.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on Moodlessa.



Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.


Opetusmenetelmät

Opintojakso kuuluu sosionomiopintojen suuntaaviin/syventäviin opintoihin.
Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso.
Opintojakso sisältää kolme erilaista oppimistehtävää.
Yksi oppimistehtävistä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelija haastattelee työelämän edustajaa.
Haastattelu linkittyy opintojakson oppimistehtävään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ajankäytön hallinta. 5op (1op = 27h, 5op = 135h).
- Opintojaksolla on 3 oppimisosiota.
- Jokainen oppimisosio sisältää yhden itsenäisen oppimistehtävän.
- Eri osioissa oppimistehtävään käytetty aika vaihtelee.
-Työskentelemällä viikoittain opiskelija edistää oppimisprosessiaan itseään kuormittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa ja tietää opiskeluhuoltotyön keskeiset säädökset ja työn tavoitteet
- tietää ja osaa osin soveltaa sosiaalialan asiantuntijuuden keskeisiä sisältöjä esiopetuksessa sekä koulu- ja oppilaitosympäristössä
- tietää koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistäviä tekijöitä sekä yksilö ja yhteisötyön keskeiset periaatteet opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää opiskeluhuoltotyön keskeisten säädösten merkityksen ja työn tavoitteet
- ymmärtää sosiaalialan asiantuntijuutta ja sen merkitystä monialaisesssa työssä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä
- ymmärtää yksilö- ja yhteisötyön merkityksen koulu- ja opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa opiskeluhuoltotyön keskeisiä säädöksiä ja työn tavoitteita
- osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalialan asiantuntijuutta ymmärtäen sen merkityksen esiopetuksen, koulujen ja oppilaitosympäristöjen monialaisessa työssä
- osaa soveltaa yksilö- ja yhteisötyötä ymmärtäen sen merkityksen osana opiskeluhuollon toimintaympäristöjen hyvinvointia.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa analysoida opiskeluhuoltotyön keskeisiä tavoitteita ja soveltaa opiskeluhuoltotyöhön liittyviä säädöksiä
- osaa analysoida ja soveltaa sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisesssa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä
- osaa soveltaa ja analysoida koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistävää yksilö- ja yhteisötyötä ja sen merkitystä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida opiskeluhuoltotyötä ja työn tavoitteita opiskeluhuoltoon liittyvien säädösten pohjalta ja ehdottaa uusia näkökulmia työn toteutukseen
- osaa kriittisesti analysoida sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisesssa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä sekä ehdottaa siihen uusia näkökulmia
- osaa kriittisesti analysoida koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistävää yksilö- ja yhteisötyötä ehdottaen siihen uusia näkökulmia opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.

Siirry alkuun