Opiskeluhuolto ja kouluyhteisön hyvinvointi (5op)
Toteutuksen tunnus: K701S027-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 08.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 09.03.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kirsi Poikajärvi
- Opintojakso
- K701S027
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää opiskeluhuoltotyön keskeiset säädökset ja työn tavoitteet
• osaa soveltaa sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisessa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä
• osaa edistää koulu- ja opiskeluhyvinvointia yksilötyössä ja yhteisötyössä esiopetuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.
Sisältö
• yksilökohtainen ja yhteisöllinen oppilashuolto, oppimisen ja koulunkäynnin tuki; kuraattorin työ opiskeluhuollossa
• opiskeluhuoltolaki
• koulu lasten ja nuorten yhteisöjen kenttänä, yksilö- ja yhteisöllisten työmenetelmien soveltaminen koulu- ja oppilaitosympäristössä
• koulu- ja opiskeluhyvinvointi, konsultaatio ja monialainen yhteistyö koulussa, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö
Aika ja paikka
Kevät 2026
Verkossa, Moodle-alustalla.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Moodlessa.
Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.
Opetusmenetelmät
Opintojakso kuuluu sosionomiopintojen suuntaaviin/syventäviin opintoihin.
Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso.
Opintojakso sisältää kolme erilaista oppimistehtävää.
Yksi oppimistehtävistä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija haastattelee työelämän edustajaa.
Haastattelu linkittyy opintojakson oppimistehtävään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäytön hallinta. 5op (1op = 27h, 5op = 135h).
- Opintojaksolla on 3 oppimisosiota.
- Jokainen oppimisosio sisältää yhden itsenäisen oppimistehtävän.
- Eri osioissa oppimistehtävään käytetty aika vaihtelee.
-Työskentelemällä viikoittain opiskelija edistää oppimisprosessiaan itseään kuormittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää opiskeluhuoltotyön keskeiset säädökset ja työn tavoitteet
- tietää ja osaa osin soveltaa sosiaalialan asiantuntijuuden keskeisiä sisältöjä esiopetuksessa sekä koulu- ja oppilaitosympäristössä
- tietää koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistäviä tekijöitä sekä yksilö ja yhteisötyön keskeiset periaatteet opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää opiskeluhuoltotyön keskeisten säädösten merkityksen ja työn tavoitteet
- ymmärtää sosiaalialan asiantuntijuutta ja sen merkitystä monialaisesssa työssä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä
- ymmärtää yksilö- ja yhteisötyön merkityksen koulu- ja opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa opiskeluhuoltotyön keskeisiä säädöksiä ja työn tavoitteita
- osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalialan asiantuntijuutta ymmärtäen sen merkityksen esiopetuksen, koulujen ja oppilaitosympäristöjen monialaisessa työssä
- osaa soveltaa yksilö- ja yhteisötyötä ymmärtäen sen merkityksen osana opiskeluhuollon toimintaympäristöjen hyvinvointia.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida opiskeluhuoltotyön keskeisiä tavoitteita ja soveltaa opiskeluhuoltotyöhön liittyviä säädöksiä
- osaa analysoida ja soveltaa sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisesssa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä
- osaa soveltaa ja analysoida koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistävää yksilö- ja yhteisötyötä ja sen merkitystä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida opiskeluhuoltotyötä ja työn tavoitteita opiskeluhuoltoon liittyvien säädösten pohjalta ja ehdottaa uusia näkökulmia työn toteutukseen
- osaa kriittisesti analysoida sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisesssa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä sekä ehdottaa siihen uusia näkökulmia
- osaa kriittisesti analysoida koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistävää yksilö- ja yhteisötyötä ehdottaen siihen uusia näkökulmia opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.