Student Sare and the Well-being of the School Community (5cr)
Code: K701S027-3002
General information
- Enrollment
- 06.10.2025 - 08.03.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 09.03.2026 - 15.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Kirsi Poikajärvi
- Course
- K701S027
Evaluation scale
H-5
Objective
Student
• know the key regulations and the goals of the work in student care work
• knows how to apply social expertise in multidisciplinary work in pre-school, school and educational institution environments
• knows how to promote school and study well-being in individual work and community work in pre-school, schools and educational institutions.
Content
• yksilökohtainen ja yhteisöllinen oppilashuolto, oppimisen ja koulunkäynnin tuki; kuraattorin työ opiskeluhuollossa
• opiskeluhuoltolaki
• koulu lasten ja nuorten yhteisöjen kenttänä, yksilö- ja yhteisöllisten työmenetelmien soveltaminen koulu- ja oppilaitosympäristössä
• koulu- ja opiskeluhyvinvointi, konsultaatio ja monialainen yhteistyö koulussa, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö
Location and time
Kevät 2026
Verkossa, Moodle-alustalla.
Materials
Opintojakson materiaali on Moodlessa.
Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.
Teaching methods
Opintojakso kuuluu sosionomiopintojen suuntaaviin/syventäviin opintoihin.
Kurssi on itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso.
Opintojakso sisältää kolme erilaista oppimistehtävää.
Yksi oppimistehtävistä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.
Employer connections
Opiskelija haastattelee työelämän edustajaa.
Haastattelu linkittyy opintojakson oppimistehtävään.
Student workload
Ajankäytön hallinta. 5op (1op = 27h, 5op = 135h).
- Opintojaksolla on 3 oppimisosiota.
- Jokainen oppimisosio sisältää yhden itsenäisen oppimistehtävän.
- Eri osioissa oppimistehtävään käytetty aika vaihtelee.
-Työskentelemällä viikoittain opiskelija edistää oppimisprosessiaan itseään kuormittamatta.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa ja tietää opiskeluhuoltotyön keskeiset säädökset ja työn tavoitteet
- tietää ja osaa osin soveltaa sosiaalialan asiantuntijuuden keskeisiä sisältöjä esiopetuksessa sekä koulu- ja oppilaitosympäristössä
- tietää koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistäviä tekijöitä sekä yksilö ja yhteisötyön keskeiset periaatteet opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää opiskeluhuoltotyön keskeisten säädösten merkityksen ja työn tavoitteet
- ymmärtää sosiaalialan asiantuntijuutta ja sen merkitystä monialaisesssa työssä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä
- ymmärtää yksilö- ja yhteisötyön merkityksen koulu- ja opiskeluhyvinvoinnin edistämisessä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- ymmärtää ja osaa soveltaa opiskeluhuoltotyön keskeisiä säädöksiä ja työn tavoitteita
- osaa hyödyntää monipuolisesti sosiaalialan asiantuntijuutta ymmärtäen sen merkityksen esiopetuksen, koulujen ja oppilaitosympäristöjen monialaisessa työssä
- osaa soveltaa yksilö- ja yhteisötyötä ymmärtäen sen merkityksen osana opiskeluhuollon toimintaympäristöjen hyvinvointia.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa analysoida opiskeluhuoltotyön keskeisiä tavoitteita ja soveltaa opiskeluhuoltotyöhön liittyviä säädöksiä
- osaa analysoida ja soveltaa sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisesssa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä
- osaa soveltaa ja analysoida koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistävää yksilö- ja yhteisötyötä ja sen merkitystä opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida opiskeluhuoltotyötä ja työn tavoitteita opiskeluhuoltoon liittyvien säädösten pohjalta ja ehdottaa uusia näkökulmia työn toteutukseen
- osaa kriittisesti analysoida sosiaalialan asiantuntijuutta monialaisesssa työssä esiopetuksessa, koulu- ja oppilaitosympäristöissä sekä ehdottaa siihen uusia näkökulmia
- osaa kriittisesti analysoida koulu- ja opiskeluhyvinvointia edistävää yksilö- ja yhteisötyötä ehdottaen siihen uusia näkökulmia opiskeluhuollon toimintaympäristöissä.