Koulutuksen yhteiskunta / TUTKINTO-OPISKELIJOILLE (5 op)
Toteutuksen tunnus: KKAS1113V24-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.12.2025 - 02.03.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
09.03.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Kestävyyskasvatuksen kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Opettajat
- Tommi Wallenius
- Ryhmät
-
LO1-R1Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R1
-
LO1-R2Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R2
-
LO1-R3Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R3
-
LO1-R4Luokanopettajan ko 1. vuosikurssi R4
-
KASKO1Kasvatustiede 1. vuosikurssi
-
KEKA1Kestävyyskasvatuksen ko 1. vuosikurssi
-
ERILO1Erityisopettajan ko. 1. vuosikurssi
- Opintojakso
- KKAS1113V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee kasvatuksen ja koulutusjärjestelmän historiaa
- hahmottaa koulutuksen rakenteita ja asemaa yhteiskunnassa
- tunnistaa hallinnan ja vallan merkityksen koulutuksessa
Toteutustavat
Luentoja 15 tuntia.
Itsenäinen työskentely 120 tuntia (kirjallisuuteen perehtyminen, esseen kirjoittaminen ja tenttiin valmistautuminen).
Perustutkinto-opiskelijoille luennot järjestetään lähiopetuksena (poikkeustapauksessa luento voidaan pitää verkossa).
Avoimen yliopiston opiskelijoille luennot ovat katsottavissa tallenteena.
Suoritustavat
Reflektoiva kurssiessee (noin 5 sivua) sekä luento- ja kirjallisuuskuulustelu, johon valitaan kaksi teosta (Antikainen, Rinne & Koski pakollinen kaikille, lisäksi joko Brunila ym. tai Simola)
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään kasvatuksen ja koulutuksen historiallisiin sekä ajankohtaisiin kysymyksiin. Luennoilla pohditaan kasvatuksen ja koulutuksen rakenteita, toimintaa ja yhteiskunnallisia eroja, kuten esimerkiksi aluetta, yhteisöjä, ikää, sukupuolta ja sosiaalisia kerrostumia. Tutustutaan kasvatussosiologian peruskäsitteisiin ja tarkastellaan kasvatusta ja koulutusta yhdenvertaisuuden ja hallinnan näkökulmista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa jokseenkin heikosti tehtävänantoa. Suoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta niitä käsitellään irrallisesti tai yksipuolisesti. Oma pohdinta jää vähäiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelijan suorituksesta käy ilmi kurssin sisällön hyvä hallinta sekä pyrkimys asioiden käsittelyyn moniulotteisesti ja kriittisesti. Opiskelija on muodostanut kurssin sisällöstä hyvän kokonaiskuvan.
Kiitettävä (4):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua, kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kattavan kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää ansiokkaasti perusteltua itsenäistä ajattelua, oivaltavaa kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti.