Skip to main content

Education in Society (5 cr)

Code: KKAS1113V24-3003

General information


Enrollment
03.12.2025 - 02.03.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
09.03.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Class Teacher Education
Master's Degree Programme in Sustainability Education
Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
Teachers
Tommi Wallenius
Course
KKAS1113V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee kasvatuksen ja koulutusjärjestelmän historiaa
- hahmottaa koulutuksen rakenteita ja asemaa yhteiskunnassa
- tunnistaa hallinnan ja vallan merkityksen koulutuksessa

Execution methods

Luentoja 15 tuntia.
Itsenäinen työskentely 120 tuntia (kirjallisuuteen perehtyminen, esseen kirjoittaminen ja tenttiin valmistautuminen).

Perustutkinto-opiskelijoille luennot järjestetään lähiopetuksena (poikkeustapauksessa luento voidaan pitää verkossa).
Avoimen yliopiston opiskelijoille luennot ovat katsottavissa tallenteena.

Accomplishment methods

Reflektoiva kurssiessee (noin 5 sivua) sekä luento- ja kirjallisuuskuulustelu, johon valitaan kaksi teosta (Antikainen, Rinne & Koski pakollinen kaikille, lisäksi joko Brunila ym. tai Simola)

Content

Opintojaksolla perehdytään kasvatuksen ja koulutuksen historiallisiin sekä ajankohtaisiin kysymyksiin. Luennoilla pohditaan kasvatuksen ja koulutuksen rakenteita, toimintaa ja yhteiskunnallisia eroja, kuten esimerkiksi aluetta, yhteisöjä, ikää, sukupuolta ja sosiaalisia kerrostumia. Tutustutaan kasvatussosiologian peruskäsitteisiin ja tarkastellaan kasvatusta ja koulutusta yhdenvertaisuuden ja hallinnan näkökulmista.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä (1):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Tyydyttävä (2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa jokseenkin heikosti tehtävänantoa. Suoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta niitä käsitellään irrallisesti tai yksipuolisesti. Oma pohdinta jää vähäiseksi.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelijan suorituksesta käy ilmi kurssin sisällön hyvä hallinta sekä pyrkimys asioiden käsittelyyn moniulotteisesti ja kriittisesti. Opiskelija on muodostanut kurssin sisällöstä hyvän kokonaiskuvan.

Kiitettävä (4):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua, kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kattavan kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää ansiokkaasti perusteltua itsenäistä ajattelua, oivaltavaa kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti.

Go back to top of page