Education in Society (5 cr)
Code: KKAS1113V24-3003
General information
- Enrollment
-
03.12.2025 - 02.03.2026
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
09.03.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Class Teacher Education
- Class Teacher Education
- Master's Degree Programme in Sustainability Education
- Kasvatusalan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Erityisopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma
- Teachers
- Tommi Wallenius
- Course
- KKAS1113V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tuntee kasvatuksen ja koulutusjärjestelmän historiaa
- hahmottaa koulutuksen rakenteita ja asemaa yhteiskunnassa
- tunnistaa hallinnan ja vallan merkityksen koulutuksessa
Execution methods
Luentoja 15 tuntia.
Itsenäinen työskentely 120 tuntia (kirjallisuuteen perehtyminen, esseen kirjoittaminen ja tenttiin valmistautuminen).
Perustutkinto-opiskelijoille luennot järjestetään lähiopetuksena (poikkeustapauksessa luento voidaan pitää verkossa).
Avoimen yliopiston opiskelijoille luennot ovat katsottavissa tallenteena.
Accomplishment methods
Reflektoiva kurssiessee (noin 5 sivua) sekä luento- ja kirjallisuuskuulustelu, johon valitaan kaksi teosta (Antikainen, Rinne & Koski pakollinen kaikille, lisäksi joko Brunila ym. tai Simola)
Content
Opintojaksolla perehdytään kasvatuksen ja koulutuksen historiallisiin sekä ajankohtaisiin kysymyksiin. Luennoilla pohditaan kasvatuksen ja koulutuksen rakenteita, toimintaa ja yhteiskunnallisia eroja, kuten esimerkiksi aluetta, yhteisöjä, ikää, sukupuolta ja sosiaalisia kerrostumia. Tutustutaan kasvatussosiologian peruskäsitteisiin ja tarkastellaan kasvatusta ja koulutusta yhdenvertaisuuden ja hallinnan näkökulmista.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0):
Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2):
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa jokseenkin heikosti tehtävänantoa. Suoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan ja ymmärtävän opintojaksoon kuuluvia asioita, mutta niitä käsitellään irrallisesti tai yksipuolisesti. Oma pohdinta jää vähäiseksi.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelijan suorituksesta käy ilmi kurssin sisällön hyvä hallinta sekä pyrkimys asioiden käsittelyyn moniulotteisesti ja kriittisesti. Opiskelija on muodostanut kurssin sisällöstä hyvän kokonaiskuvan.
Kiitettävä (4):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää hyvin perusteltua itsenäistä ajattelua, kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu ilmeisen kiitettävästi.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5):
Suoritus vastaa hyvin tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut opintojaksoon kuuluvista asioista kattavan kokonaiskuvan ja osaa tiivistää olennaisen. Suoritus sisältää ansiokkaasti perusteltua itsenäistä ajattelua, oivaltavaa kriittistä pohdintaa sekä yleisten akateemisten taitojen hallintaa. Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti.