Kuvataideopetus III (4 op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0536V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 31.12.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 01.06.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taiteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 35
- Opettajat
- Annamari Manninen
- Hanna Heinonen
- Elina Härkönen
- Vastuuopettaja
- Annamari Manninen
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 16 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
KUVO4-R1Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
-
KUVO4-R2Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
-
KUVO-MAISTERI-1VSKKuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Opintojakso
- UKUV0536V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida lukion kuvataideopetuksen tavoitteita ja sisältöjä.
- huomioida laaja-alaisen osaamisen näkökulmia osana yleissivistävää lukion kuvataideopetusta.
- suunnitella lukion kuvataiteen opetusjakson.
- tunnistaa kuvataiteen arvioinnin yleisiä periaatteita ja tiedostaa omia arvioinnin lähtökohtia kuvataideopetuksessa.
- reflektoida kestävän, tiedostavan ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen kuvataidekasvatuksen periaatteita.
- ottaa kantaa ajankohtaisiin koulutuspoliittisiin linjauksiin ja keskusteluihin.
Toteutustavat
Luennot 18 h, harjoitukset 20 h, itsenäinen työskentely 70 h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen kurssin työskentelyyn, jaksosuunnitelma ja opetustuokio.
Opetus toteutetaan lähiopetuksena.
Sisältö
Kuvataideopetuksen tehtävä, opetuksen tavoitteet ja arviointi lukion opetussuunnitelmassa.
Nuoren opiskelun ohjaus ja tukeminen kuvataideopetuksen näkökulmasta. Työturvallisuus kuvataideopetuksessa. Kestävä, tiedostava ja sosiaalisesti oikeudenmukainen kuvataidekasvatus. Oma opettajuus ja opettajan eettiset periaatteet, lainsäädäntö ja koulutuspolitiikka.
Oppimateriaalit
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019
Biesta, Gert (2017) What if?: Art education beyond expression and creativity
Ylirisku, Härkönen, Vepsä (2022) Arvioinnin Äärellä: Lukion kuvataiteen arviointia ja lukiodiplomia kehittämässä KAARO-hankkeessa
Saarnio, M. Vepsä, J. (2022) Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa
Manninen, A. Yhteyksiä luomassa: Nykytaideperustainen ilmiöpohjainen oppiminen Euroopan kansalaisuuden tarkastelussa. Lapin yliopisto. 2021.
Kallio-Tavin, Mira & Pullinen, Jouko (toim.) 2015: Conversations on Finnish Art Education 2015. (soveltuvin osin)
Räsänen, Marjo: Visuaalisen kulttuurin monilukukirja, 2015 (soveltuvin osin)
Coutts, Glen & Eça, Teresa, (toim.): Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? 2019 (soveltuvin osin)
Ferro, Ligia; Veloso, Luisa & Lopes, Joao Teixera (toim.): Arts and Cultural Education in a World of Diversity. 2019
Suominen, Pusa. 2018: Feminism and Queer in Art Education
Härkönen, E. Seeking culturally sustainable art education in higher education A NORTHERN PERSPECTIVE. Lapin yliopisto. 2021.
Jickling, Bob & Sterling, Stephen (toim.) Post-sustainability and environmental education: Remaking education for the future. 2017.
Heikkilä, Elina. Ehkä taide, ehkä kasvatus. Kasvatus ja vallan mahdollisuus nykytaiteen toimintatapojen valossa. 2019
Kiilakoski, Tomi & Tomperi, Tuukka & Vuorikoski, Marjo (toim.): Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus, 2005 (soveltuvin osin)
Giroux, Henry & McLaren, Peter (toim. Aittola ja Suoranta): Kriittinen pedagogiikka, 2001
Verkko-oppimateriaalit ja -artikkelit sekä muu kurssilla jaettu materiaali
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppeaa tai vastaa heikosti kurssin tavoitteita. Suoritus on pintapuolinen, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.
Esitietovaatimukset
Edellytykset: Kuvataideopettajan pedagogisten opintojen modulit I ja II on suoritettu.