Skip to main content

Subject Didactics III (4 cr)

Code: UKUV0536V24-3002

General information


Enrollment
02.12.2025 - 31.12.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 01.06.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Art and Design
Teaching languages
Finnish
Seats
7 - 35
Teachers
Annamari Manninen
Hanna Heinonen
Elina Härkönen
Teacher in charge
Annamari Manninen
Scheduling groups
Harjoitusryhmä 1 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise 1
Group Exercise 2
Course
UKUV0536V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida lukion kuvataideopetuksen tavoitteita ja sisältöjä.
- huomioida laaja-alaisen osaamisen näkökulmia osana yleissivistävää lukion kuvataideopetusta.
- suunnitella lukion kuvataiteen opetusjakson.
- tunnistaa kuvataiteen arvioinnin yleisiä periaatteita ja tiedostaa omia arvioinnin lähtökohtia kuvataideopetuksessa.
- reflektoida kestävän, tiedostavan ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen kuvataidekasvatuksen periaatteita.
- ottaa kantaa ajankohtaisiin koulutuspoliittisiin linjauksiin ja keskusteluihin.

Execution methods

Luennot 18 h, harjoitukset 20 h, itsenäinen työskentely 70 h

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen kurssin työskentelyyn, jaksosuunnitelma ja opetustuokio.

Opetus toteutetaan lähiopetuksena.

Content

Kuvataideopetuksen tehtävä, opetuksen tavoitteet ja arviointi lukion opetussuunnitelmassa.
Nuoren opiskelun ohjaus ja tukeminen kuvataideopetuksen näkökulmasta. Työturvallisuus kuvataideopetuksessa. Kestävä, tiedostava ja sosiaalisesti oikeudenmukainen kuvataidekasvatus. Oma opettajuus ja opettajan eettiset periaatteet, lainsäädäntö ja koulutuspolitiikka.

Materials

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019



Biesta, Gert (2017) What if?: Art education beyond expression and creativity



Ylirisku, Härkönen, Vepsä (2022) Arvioinnin Äärellä: Lukion kuvataiteen arviointia ja lukiodiplomia kehittämässä KAARO-hankkeessa



Saarnio, M. Vepsä, J. (2022) Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa



Manninen, A. Yhteyksiä luomassa: Nykytaideperustainen ilmiöpohjainen oppiminen Euroopan kansalaisuuden tarkastelussa. Lapin yliopisto. 2021.



Kallio-Tavin, Mira & Pullinen, Jouko (toim.) 2015: Conversations on Finnish Art Education 2015. (soveltuvin osin) 



Räsänen, Marjo: Visuaalisen kulttuurin monilukukirja, 2015 (soveltuvin osin)



Coutts, Glen & Eça, Teresa, (toim.): Learning Through Art: Lessons for the 21st Century? 2019 (soveltuvin osin)



Ferro, Ligia; Veloso, Luisa & Lopes, Joao Teixera (toim.): Arts and Cultural Education in a World of Diversity. 2019



Suominen, Pusa. 2018: Feminism and Queer in Art Education



Härkönen, E. Seeking culturally sustainable art education in higher education A NORTHERN PERSPECTIVE. Lapin yliopisto. 2021.





Jickling, Bob & Sterling, Stephen (toim.) Post-sustainability and environmental education: Remaking education for the future. 2017.



Heikkilä, Elina. Ehkä taide, ehkä kasvatus. Kasvatus ja vallan mahdollisuus nykytaiteen toimintatapojen valossa. 2019



Kiilakoski, Tomi & Tomperi, Tuukka & Vuorikoski, Marjo (toim.): Kenen kasvatus? Kriittinen pedagogiikka ja toisinkasvatuksen mahdollisuus, 2005 (soveltuvin osin)



Giroux, Henry & McLaren, Peter (toim. Aittola ja Suoranta): Kriittinen pedagogiikka, 2001





Verkko-oppimateriaalit ja -artikkelit sekä muu kurssilla jaettu materiaali


Assessment criteria, satisfactory (1)

HYLÄTTY
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppeaa tai vastaa heikosti kurssin tavoitteita. Suoritus on pintapuolinen, asiayhteydet esitetään irrallisesti tai yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää puutteita tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa.

Qualifications

Edellytykset: Kuvataideopettajan pedagogisten opintojen modulit I ja II on suoritettu.

Go back to top of page