Väri ja valo kuvataidekasvatuksessa (4op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0210V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 30.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 11.05.2026 - 29.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 7 - 45
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Tea Tuiskuvaara
- Mari Mäkitalo-Aho
- Vastuuopettaja
- Annamari Manninen
- Opintojakso
- UKUV0210V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- väriopin peruskäsitteet
- kuvailla eri väriteorioita ja niiden eroja
- käyttää värejä luovasti ja ymmärtää värin suhteellisuuden
- tulkita värien kulttuurisia merkityksiä
Toteutustavat
Luennot ja harjoitukset 48 h, itsenäinen työskentely 60 h. Kurssi toteutetaan kuvataidekasvatuksen koulutusohjelmassa intensiivikurssina yhteistoiminnallista oppimista mallintaen ja kokoamalla portfolio harjoitustöistä.
Opetuksen toteutus: Lähiopetuksena
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoitustehtävien hyväksytty suorittaminen.
Sisältö
Väri-ilmiöiden tutkiminen erilaisten teorioiden pohjalta. Värien sekoitusharjoituksia, erilaisia väririnnastuksia. Värin käyttäminen tilassa ja erilaisissa valaistuksissa.Värien kulttuurisidonnaiset merkitykset ja värien käyttö viestinnässä mediassa ja mainonnassa.
Oppimateriaalit
Albers, Josef. Värien Vuorovaikutus. 2. uud. p. Helsinki: Vapaa taidekoulu, 1991.
Rihlama, S. (1997). Värioppi (6., uusittu painos.). Rakennustieto Oy.
Wetzer, H. (2000). Värivaaka. Tammi.
Huttunen, M. (2005). Värit pintaa syvemmältä. WSOY.
Sällström, P. (2009). Johdanto Goethen värioppiin. Goetheanisen taiteen yhdistys.
Hagman, Henri, et al. Värimaalauksen Huipulle: 18 Askelta Puhtaampaan Näkemiseen. [Kustannusosakeyhtiö Taide], 2023.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5-1/hylätty. Portfolioarviointi.
Hylätty
Portfolio on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
1-2
Portfolion on suppea, pintapuolisesti ja mekaanisesti toteutettu. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä ja se voi olla haparoivasti toteutettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Portfolion toteutus vastaa tehtävänantoa. Portfolio osoittaa sisältöjen ymmärtämistä sekä taitoa toteuttaa ja ilmaista osaamista. Portfolio muodostaa hyvän kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla vielä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Portfolion toteutus on korkeatasoinen ja monipuolinen. Siinä hahmotetaan kokonaisuus laajasti ja tietoa osataan soveltaa taidokkaasti ja ilmaisullisesti. Portfolio on ehjä kokonaisuus, joka sisältää omaa osaamista ja opitun soveltamista.