Skip to main content

Colour and light in art education (4cr)

Code: UKUV0210V24-3002

General information


Enrollment
01.12.2025 - 30.04.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
11.05.2026 - 29.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Teaching languages
finnish
Seats
7 - 45
Degree programmes
Art Education
Teachers
Tea Tuiskuvaara
Mari Mäkitalo-Aho
Teacher in charge
Annamari Manninen
Course
UKUV0210V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- väriopin peruskäsitteet
- kuvailla eri väriteorioita ja niiden eroja
- käyttää värejä luovasti ja ymmärtää värin suhteellisuuden
- tulkita värien kulttuurisia merkityksiä

Execution methods

Luennot ja harjoitukset 48 h, itsenäinen työskentely 60 h. Kurssi toteutetaan kuvataidekasvatuksen koulutusohjelmassa intensiivikurssina yhteistoiminnallista oppimista mallintaen ja kokoamalla portfolio harjoitustöistä.

Opetuksen toteutus: Lähiopetuksena

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoitustehtävien hyväksytty suorittaminen.

Content

Väri-ilmiöiden tutkiminen erilaisten teorioiden pohjalta. Värien sekoitusharjoituksia, erilaisia väririnnastuksia. Värin käyttäminen tilassa ja erilaisissa valaistuksissa.Värien kulttuurisidonnaiset merkitykset ja värien käyttö viestinnässä mediassa ja mainonnassa.

Materials

Albers, Josef. Värien Vuorovaikutus. 2. uud. p. Helsinki: Vapaa taidekoulu, 1991.



Rihlama, S. (1997). Värioppi (6., uusittu painos.). Rakennustieto Oy.



Wetzer, H. (2000). Värivaaka. Tammi.



Huttunen, M. (2005). Värit pintaa syvemmältä. WSOY.



Sällström, P. (2009). Johdanto Goethen värioppiin. Goetheanisen taiteen yhdistys.



Hagman, Henri, et al. Värimaalauksen Huipulle: 18 Askelta Puhtaampaan Näkemiseen. [Kustannusosakeyhtiö Taide], 2023.


Assessment criteria, satisfactory (1)

5-1/hylätty. Portfolioarviointi.

Hylätty

Portfolio on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

1-2

Portfolion on suppea, pintapuolisesti ja mekaanisesti toteutettu. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä ja se voi olla haparoivasti toteutettu.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Portfolion toteutus vastaa tehtävänantoa. Portfolio osoittaa sisältöjen ymmärtämistä sekä taitoa toteuttaa ja ilmaista osaamista. Portfolio muodostaa hyvän kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla vielä puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Portfolion toteutus on korkeatasoinen ja monipuolinen. Siinä hahmotetaan kokonaisuus laajasti ja tietoa osataan soveltaa taidokkaasti ja ilmaisullisesti. Portfolio on ehjä kokonaisuus, joka sisältää omaa osaamista ja opitun soveltamista.

Go back to top of page