Siirry suoraan sisältöön

Johdantokurssi tieteenalaan ja tutkimuskirjoittamiseen (4op)

Toteutuksen tunnus: KUSO1001V24-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.08.2025 - 26.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2025 - 24.10.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
7 - 26
Koulutus
Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
Opettajat
Tea Tuiskuvaara
Maria Huhmarniemi
Mari Mäkitalo
Mirja Hiltunen
Vastuuopettaja
Tea Tuiskuvaara
Ajoitusryhmät
Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Opintojakso
KUSO1001V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa tieteenalan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan käytäntöihin
- hahmottaa alan toimintatapoja ja -ympäristöjä
- käyttää tieteenalan peruskäsitteistöä, viitteitä ja lähteitä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa.

Toteutustavat

Luentoja 9 h, harjoitukset ja seminaarityöskentely 32 h, itsenäinen työskentely 50 h.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Annettujen tehtävien suorittaminen.
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Opettaja ja opiskelija ovat samassa fyysisessä tilassa. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti
suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Sisältö

Tutustutaan ajankohtaisiin kuvataidekasvatuksen ja soveltavan taiteen kentän ilmiöihin. Tarkastellaan opiskelijoiden omista kokemuksista ja havainnoista sekä alan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan nykyisiin käytäntöihin. Kuvallisten ja kirjallisten lähteiden ja viittaustekniikan käyttö kuvataidekasvatusta ja soveltavaa taidetta käsittelevässä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa. Kirjaston tiedonhakumenetelmät.

Oppimateriaalit

Anttila, Eeva (toim.) (2017).  Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa. 

Hiltunen, Mirja, Härkönen, Elina, Jokela, Timo (toim.) (2015). 25-vuotta kuvataidekasvatusta Lapin yliopistossa. 

Jokela, Timo, Nikula, Silja, Häkkilä, Jonna (2020). Puheenvuoroja arktisesta taiteesta ja muotoilusta.

Jokela, T., Coutts, G., Huhmarniemi, M., Härkönen, E. (2013). Cool. Applied Visual Arts in the North. University of Lapland.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Tieteellisen tekstin laatimisesta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tieteellinen teksti on kokonaisuudessaan moitteettomasti toteutettu.

Siirry alkuun