Introduction to the academic discipline and research writing (4cr)
Code: KUSO1001V24-3002
General information
- Enrollment
- 12.08.2025 - 26.08.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.09.2025 - 24.10.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Yliopisto, Yliopistonkatu 8, Rovaniemi
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 7 - 26
- Degree programmes
- Art Education
- Teachers
- Tea Tuiskuvaara
- Maria Huhmarniemi
- Mari Mäkitalo
- Mirja Hiltunen
- Teacher in charge
- Tea Tuiskuvaara
- Scheduling groups
- Harjoitusryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Group Exercise 1
- Group Exercise 2
- Course
- KUSO1001V24
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa tieteenalan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan käytäntöihin
- hahmottaa alan toimintatapoja ja -ympäristöjä
- käyttää tieteenalan peruskäsitteistöä, viitteitä ja lähteitä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa.
Execution methods
Luentoja 9 h, harjoitukset ja seminaarityöskentely 32 h, itsenäinen työskentely 50 h.
Accomplishment methods
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin. Annettujen tehtävien suorittaminen.
Opetus järjestetään lähiopetuksena. Opettaja ja opiskelija ovat samassa fyysisessä tilassa. Lähiopetuksen lisäksi toteutuksella on itsenäisesti
suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.
Content
Tutustutaan ajankohtaisiin kuvataidekasvatuksen ja soveltavan taiteen kentän ilmiöihin. Tarkastellaan opiskelijoiden omista kokemuksista ja havainnoista sekä alan tutkimuksen näkökulmista käsin erilaisia paradigmoja ja niiden yhteyttä alan nykyisiin käytäntöihin. Kuvallisten ja kirjallisten lähteiden ja viittaustekniikan käyttö kuvataidekasvatusta ja soveltavaa taidetta käsittelevässä lyhyessä tieteellisessä artikkelissa. Kirjaston tiedonhakumenetelmät.
Materials
Anttila, Eeva (toim.) (2017). Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa.
Hiltunen, Mirja, Härkönen, Elina, Jokela, Timo (toim.) (2015). 25-vuotta kuvataidekasvatusta Lapin yliopistossa.
Jokela, Timo, Nikula, Silja, Häkkilä, Jonna (2020). Puheenvuoroja arktisesta taiteesta ja muotoilusta.
Jokela, T., Coutts, G., Huhmarniemi, M., Härkönen, E. (2013). Cool. Applied Visual Arts in the North. University of Lapland.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Osallistuminen on vähäistä. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Osallistuminen on säännöllistä. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Tieteellisen tekstin laatimisesta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Osallistuminen on erittäin aktiivista. Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Tieteellinen teksti on kokonaisuudessaan moitteettomasti toteutettu.