Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva ikääntyvien toimintakykyä tukevan toiminnan kehittäminen eri toimintaympäristöissä (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK272-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 08.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
Paikat
15 - 55
Koulutus
Ikääntyvien uudistuvien ja ennakoivien palveluiden asiantuntija
Opettajat
Eija Jumisko
Sari Arolaakso
Vastuuopettaja
Eija Jumisko
Opintojakso
YAMK272

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee monialaisen arvioinnin yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla,
Opiskelija osaa hyödyntää ennakointitietoa monialaiseen arviointiin liittyvässä suunnittelussa ja kehittämisessä
Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia menetelmiä ja kehittää siihen liittyvää toimintaa

Sisältö

Sisältö
• Monialaisen näyttöön perustuvan arviointitiedon hyödyntämisen kehittäminen eri toimintaympäristöissä
• Innovatiivisten toimintakykyä tukevien menetelmien käyttöönoton tukeminen
• Ikääntyvän asiakkaan toimintakykyä tukevan työotteen edistäminen

Aika ja paikka

Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.

8.1.2026 kello 9-12.00 asiantuntija-alustus, pienryhmätyöskentely
9.1.2026 kello 12.45 -16.00 asiantuntija-alustus, pienryhmätyöskentely
12.3.2026 kello 9.00-11.00 asiantuntija-alustus, pienryhmätyöskentely
10.4.2026 kello 12.45 -16.00 asiantuntija-alustus, pienryhmätyöskentely

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.


Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu verkkoympäristöissä: Moodle, Zoom, Teams. Toteutusaika on: 1.1.2026-31.5.2026.

Opintojakson kontaktiopetus sisältää asiantuntija-alustuksia, aktiivista keskustelua aiheesta, vertaisarviointia ja reflektiota ryhmissä sekä itsenäistä työskentelyä opintojaksoon liittyvän kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opintojaksoon liittyvän kehittämistehtävän ohjaus tapahtuu kontaktitunneilla ja Moodlesta löytyvien ohjeiden avulla.

Osallistuminen ja valmistautuminen etukäteen kontaktitunneille on tärkeää. Kontaktitunneilla keskitytään käsiteltävän aiheen soveltamiseen ja keskusteluun. Kontaktitunnilla käsitellään kehittämistehtävän substanssiin ja toteuttamiseen liittyviä teemoja. Kontaktitunneilla työskennellään myös pienryhmissä, joissa pohditaan yhdessä ratkaisuja kehittämistehtävän toteuttamiseen liittyviin kysymyksiin opettajan ohjauksessa. Opiskelijat antavat ja vastaanottavat vertaispalautetta kehittämistehtävään liittyviin kysymyksiin.

Tekoälyä voi hyödyntää toteuttamisvaiheessa Arenen keltaisen liikennevalon mukaisesti: saa käyttää, pitää kertoa. Lisäksi tulee noudattaa Lapin AMKin tekoälyn käyttöön liittyviä ohjeistuksia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyvä kehittämistehtävä toteutetaan työelämän kehittämistarpeeseen ja mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä työelämän kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit suorittaa opintojakson osallistumalla reaaliaikaiseen opetukseen, jossa tehdään yhteisöllisiä tehtäviä tai katsomalla tallenteet ja tekemällä tehtävät itsenäisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää.
Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Lukujärjestyksen mukainen verkkotyöskentely 11,5h
o Pienryhmätyöskentelyä ryhmän tarpeen mukaisesti
o Itsenäinen työskentely noin 100h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Taso 1-2

- Opiskelija kuvaa monialaisen arvioinnin toteutumista yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- Opiskelija soveltaa ennakointitietoa monialaiseen arviointiin liittyvässä suunnittelussa ja kehittämisessä eri toimintaympäristöissä
- Opiskelija hyödyntää monipuolisesti erilaisia toimintakykyä tukevia menetelmiä ja kehittää siihen liittyvää toimintaa monialaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Taso 3-4

- Opiskelija kuvaa ja arvioi monialaisen arvioinnin toteutumista yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- Opiskelija soveltaa monipuolisesti ennakointitietoa monialaiseen arviointiin liittyvässä suunnittelussa ja kehittämisessä eri toimintaympäristöissä
- Opiskelija arvioida ja hyödyntää monipuolisesti erilaisia toimintakykyä tukevia menetelmiä ja kehittää siihen liittyvää toimintaa monialaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Taso 5

- Opiskelija kuvaa ja arvioi kriittisesti monialaisen arvioinnin toteutumista yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja innovatiivisesti ennakointitietoa monialaiseen arviointiin liittyvässä suunnittelussa ja kehittämisessä eri toimintaympäristöissä
- Opiskelija arvioida ja hyödyntää monipuolisesti ja innovatiivisesti erilaisia toimintakykyä tukevia menetelmiä ja kehittää siihen liittyvää toimintaa monialaisesti

Siirry alkuun