Skip to main content

Evidence-Based Development of Activities supporting the Functioning of the Elderly in Different Operating Environments (5cr)

Code: YAMK272-3001

General information


Enrollment
01.10.2025 - 31.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.01.2026 - 08.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Seats
15 - 55
Degree programmes
Master´s Programme in Expert in renewable and proactive services for the elderly
Teachers
Eija Jumisko
Sari Arolaakso
Teacher in charge
Eija Jumisko
Course
YAMK272

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija hallitsee monialaisen arvioinnin yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla,
Opiskelija osaa hyödyntää ennakointitietoa monialaiseen arviointiin liittyvässä suunnittelussa ja kehittämisessä
Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia toimintakykyä tukevia menetelmiä ja kehittää siihen liittyvää toimintaa

Content

Sisältö
• Monialaisen näyttöön perustuvan arviointitiedon hyödyntämisen kehittäminen eri toimintaympäristöissä
• Innovatiivisten toimintakykyä tukevien menetelmien käyttöönoton tukeminen
• Ikääntyvän asiakkaan toimintakykyä tukevan työotteen edistäminen

Location and time

Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä.

8.1.2026 kello 9-12.00 asiantuntija-alustus, pienryhmätyöskentely
9.1.2026 kello 12.45 -16.00 asiantuntija-alustus, pienryhmätyöskentely
12.3.2026 kello 9.00-11.00 asiantuntija-alustus, pienryhmätyöskentely
10.4.2026 kello 12.45 -16.00 asiantuntija-alustus, pienryhmätyöskentely

Materials

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä artikkeleita, kirjoja. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa.


Teaching methods

Opintojakso toteutuu verkkoympäristöissä: Moodle, Zoom, Teams. Toteutusaika on: 1.1.2026-31.5.2026.

Opintojakson kontaktiopetus sisältää asiantuntija-alustuksia, aktiivista keskustelua aiheesta, vertaisarviointia ja reflektiota ryhmissä sekä itsenäistä työskentelyä opintojaksoon liittyvän kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opintojaksoon liittyvän kehittämistehtävän ohjaus tapahtuu kontaktitunneilla ja Moodlesta löytyvien ohjeiden avulla.

Osallistuminen ja valmistautuminen etukäteen kontaktitunneille on tärkeää. Kontaktitunneilla keskitytään käsiteltävän aiheen soveltamiseen ja keskusteluun. Kontaktitunnilla käsitellään kehittämistehtävän substanssiin ja toteuttamiseen liittyviä teemoja. Kontaktitunneilla työskennellään myös pienryhmissä, joissa pohditaan yhdessä ratkaisuja kehittämistehtävän toteuttamiseen liittyviin kysymyksiin opettajan ohjauksessa. Opiskelijat antavat ja vastaanottavat vertaispalautetta kehittämistehtävään liittyviin kysymyksiin.

Tekoälyä voi hyödyntää toteuttamisvaiheessa Arenen keltaisen liikennevalon mukaisesti: saa käyttää, pitää kertoa. Lisäksi tulee noudattaa Lapin AMKin tekoälyn käyttöön liittyviä ohjeistuksia.

Employer connections

Opintojaksoon liittyvä kehittämistehtävä toteutetaan työelämän kehittämistarpeeseen ja mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä työelämän kanssa.

Completion alternatives

Voit suorittaa opintojakson osallistumalla reaaliaikaiseen opetukseen, jossa tehdään yhteisöllisiä tehtäviä tai katsomalla tallenteet ja tekemällä tehtävät itsenäisesti.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää.
Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti:
o Lukujärjestyksen mukainen verkkotyöskentely 11,5h
o Pienryhmätyöskentelyä ryhmän tarpeen mukaisesti
o Itsenäinen työskentely noin 100h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Taso 1-2

- Opiskelija kuvaa monialaisen arvioinnin toteutumista yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- Opiskelija soveltaa ennakointitietoa monialaiseen arviointiin liittyvässä suunnittelussa ja kehittämisessä eri toimintaympäristöissä
- Opiskelija hyödyntää monipuolisesti erilaisia toimintakykyä tukevia menetelmiä ja kehittää siihen liittyvää toimintaa monialaisesti

Assessment criteria, good (3)

Taso 3-4

- Opiskelija kuvaa ja arvioi monialaisen arvioinnin toteutumista yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- Opiskelija soveltaa monipuolisesti ennakointitietoa monialaiseen arviointiin liittyvässä suunnittelussa ja kehittämisessä eri toimintaympäristöissä
- Opiskelija arvioida ja hyödyntää monipuolisesti erilaisia toimintakykyä tukevia menetelmiä ja kehittää siihen liittyvää toimintaa monialaisesti

Assessment criteria, excellent (5)

Taso 5

- Opiskelija kuvaa ja arvioi kriittisesti monialaisen arvioinnin toteutumista yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja innovatiivisesti ennakointitietoa monialaiseen arviointiin liittyvässä suunnittelussa ja kehittämisessä eri toimintaympäristöissä
- Opiskelija arvioida ja hyödyntää monipuolisesti ja innovatiivisesti erilaisia toimintakykyä tukevia menetelmiä ja kehittää siihen liittyvää toimintaa monialaisesti

Go back to top of page