Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskeskeinen ajattelu hyvinvointi- ja liikuntapalveluissa (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK262-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.01.2026 - 24.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
Paikat
15 - 40
Koulutus
Hyvinvointi- ja liikuntapalveluiden tuotteistamisen asiantuntija
Opettajat
Kati Koivunen
Vastuuopettaja
Tuulikki Keskitalo
Opintojakso
YAMK262

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy myynnin ja markkinoinnin strategiseen johtamiseen hyvinvointi- ja liikunta-alalla.
Opiskelija oppii analysoimaan asiakaskeskeisen ajattelun merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä ja arvioimaan kriittisesti markkinointistrategioiden vaikutuksia asiakkaiden päätöksentekoon.
Lisäksi opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja ennakoi niiden vaikutuksia markkinointistrategioihin. Opintojakson aikana opiskelija kehittää asiakaslähtöisiä malleja liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä johtaa markkinointi- ja myyntistrategioiden suunnittelua ja toteutusta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, asiakaslähtöinen liiketoimintaosaaminen

Sisältö

- Myynnin ja markkinoinnin strateginen johtaminen hyvinvointi- ja liikunta-alalla
- Asiakaskeskeisen ajattelun rooli liiketoiminnan kehittämisessä ja kilpailuedun saavuttamisessa
- Asiakaslähtöisten markkinointi- ja myyntistrategioiden kehittäminen ja johtaminen
- Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen integroiminen asiakaskokemukseen ja liiketoiminnan strategioihin

Aika ja paikka

15.1 Kurssi alkaa ennakkotehtävällä Moodlessa dl 18.1. Moodle avautuu viikkoa ennen kurssin alkua eli 8.1.

Opintojakso sisältää verkkotapaamisia:

20.1 klo 16-20 Kontaktiopetus

29.1 klo 12-16 Ryhmäkohtaiset (30 min per ryhmä) ohjaukset, aika varataan Moodlesta kunhan ryhmät selvillä

24.2 klo 16-20 Kontaktiopetus

Oppimateriaalit

 



1. Lusch, R. L. & Vargo. S. L. 2014. Service-dominant logic . Cambridge University Press.



Tai korvaava teos



Lusch, R. F., & Vargo, S. L. (2019). The Sage handbook of service-dominant logic. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781526470355



2. Palveluajattelun murros - näkymiä uudistuvaan palveluun



https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/95326/palveluajattelun_murros_2014.pdf



3. Palvelumuotoilun työkaluja https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/502561/sun-3amk-palvelumuotoiluopas.pdf



4. Opas matkalle palvelukulttuuriin https://projectsites.vtt.fi/sites/aaa/www.vtt.fi/sites/aaa/PKK_opas.pdf


Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, kirjallisuuteen perehtyminen, case-analyysit, vertaispalaute, ryhmätyö, ryhmäkeskustelu, seminaari. Opintojaksolla opiskellaan Moodle-työympäristössä. Oppimistehtäviä voidaan toteuttaa yhteistyössä työelämän kanssa. Tuotosten luomisessa tulee käyttää tekoälyä ja arvioida kriittisesti lopputulosta. Tekoäly on osa
opintojakson oppimistehtäviä ja sen käyttämisen hallitseminen yksi arviointikriteereistä. Opiskelijan tulee myös kertoa miten on tekoälyä käyttänyt.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

T1-T2
Opiskelija kuvaa myynnin ja markkinoinnin strategisen johtamisen keskeisiä näkökulmia ja käsitteitä hyvinvointi- ja liikunta-alalla.
Opiskelija ymmärtää asiakaskeskeisen ajattelun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä ja osaa kuvata markkinointistrategioiden vaikutuksia asiakkaiden päätöksentekoon.
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja ennakoi niiden vaikutuksia markkinointistrategioihin.
Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisiä malleja liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä johtaa markkinointi- ja myyntistrategioiden suunnittelua ja toteutusta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

T3-T4
Opiskelija osaa soveltaa myynnin ja markkinoinnin strategisen johtamisen menetelmiä hyvinvointi- ja liikunta-alalla.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida asiakaskeskeisen ajattelun merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä ja analysoida markkinointistrategioiden vaikutuksia asiakkaiden päätöksentekoon.
Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja ennakoida niiden vaikutuksia markkinointistrategioihin.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa ja kehittää niiden pohjalta asiakaslähtöisiä malleja liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä johtaa markkinointi- ja myyntistrategioiden suunnittelua ja toteutusta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

T5
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa myynnin ja markkinoinnin strategisen johtamisen menetelmiä hyvinvointi- ja liikunta-alalla uusien ratkaisujen kehittämiseksi.
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida asiakaskeskeisen ajattelun merkitystä ja markkinointistrategioiden vaikutuksia asiakkaiden päätöksentekoon uuden liiketoiminnan kehittämisessä.
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja ennakoida niiden vaikutuksia markkinointistrategioihin.
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa tietoa sekä kehittää niiden pohjalta asiakaslähtöisiä malleja liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä johtaa markkinointi- ja myyntistrategioiden suunnittelua ja toteutusta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Siirry alkuun