Customer-orientation in wellness and exercise services (5cr)
Code: YAMK262-3001
General information
- Enrollment
- 01.10.2025 - 31.10.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 15.01.2026 - 24.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- Master´s Programme in Expert in the Productization of Well-being and Sports Services
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojaksolla opiskelija perehtyy myynnin ja markkinoinnin strategiseen johtamiseen hyvinvointi- ja liikunta-alalla.
Opiskelija oppii analysoimaan asiakaskeskeisen ajattelun merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä ja arvioimaan kriittisesti markkinointistrategioiden vaikutuksia asiakkaiden päätöksentekoon.
Lisäksi opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja ennakoi niiden vaikutuksia markkinointistrategioihin. Opintojakson aikana opiskelija kehittää asiakaslähtöisiä malleja liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä johtaa markkinointi- ja myyntistrategioiden suunnittelua ja toteutusta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, asiakaslähtöinen liiketoimintaosaaminen
Content
- Myynnin ja markkinoinnin strateginen johtaminen hyvinvointi- ja liikunta-alalla
- Asiakaskeskeisen ajattelun rooli liiketoiminnan kehittämisessä ja kilpailuedun saavuttamisessa
- Asiakaslähtöisten markkinointi- ja myyntistrategioiden kehittäminen ja johtaminen
- Vastuullisuuden ja kestävän kehityksen integroiminen asiakaskokemukseen ja liiketoiminnan strategioihin
Location and time
15.1 Kurssi alkaa ennakkotehtävällä Moodlessa dl 18.1. Moodle avautuu viikkoa ennen kurssin alkua eli 8.1.
Opintojakso sisältää verkkotapaamisia:
20.1 klo 16-20 Kontaktiopetus
29.1 klo 12-16 Ryhmäkohtaiset (30 min per ryhmä) ohjaukset, aika varataan Moodlesta kunhan ryhmät selvillä
24.2 klo 16-20 Kontaktiopetus
Materials
1. Lusch, R. L. & Vargo. S. L. 2014. Service-dominant logic . Cambridge University Press.
Tai korvaava teos
Lusch, R. F., & Vargo, S. L. (2019). The Sage handbook of service-dominant logic. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781526470355
2. Palveluajattelun murros - näkymiä uudistuvaan palveluun
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/95326/palveluajattelun_murros_2014.pdf
3. Palvelumuotoilun työkaluja https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/502561/sun-3amk-palvelumuotoiluopas.pdf
4. Opas matkalle palvelukulttuuriin https://projectsites.vtt.fi/sites/aaa/www.vtt.fi/sites/aaa/PKK_opas.pdf
Teaching methods
Ennakkotehtävä, kirjallisuuteen perehtyminen, case-analyysit, vertaispalaute, ryhmätyö, ryhmäkeskustelu, seminaari. Opintojaksolla opiskellaan Moodle-työympäristössä. Oppimistehtäviä voidaan toteuttaa yhteistyössä työelämän kanssa. Tuotosten luomisessa tulee käyttää tekoälyä ja arvioida kriittisesti lopputulosta. Tekoäly on osa
opintojakson oppimistehtäviä ja sen käyttämisen hallitseminen yksi arviointikriteereistä. Opiskelijan tulee myös kertoa miten on tekoälyä käyttänyt.
Assessment criteria, satisfactory (1)
T1-T2
Opiskelija kuvaa myynnin ja markkinoinnin strategisen johtamisen keskeisiä näkökulmia ja käsitteitä hyvinvointi- ja liikunta-alalla.
Opiskelija ymmärtää asiakaskeskeisen ajattelun merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä ja osaa kuvata markkinointistrategioiden vaikutuksia asiakkaiden päätöksentekoon.
Opiskelija tunnistaa asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja ennakoi niiden vaikutuksia markkinointistrategioihin.
Opiskelija osaa kehittää asiakaslähtöisiä malleja liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä johtaa markkinointi- ja myyntistrategioiden suunnittelua ja toteutusta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Assessment criteria, good (3)
T3-T4
Opiskelija osaa soveltaa myynnin ja markkinoinnin strategisen johtamisen menetelmiä hyvinvointi- ja liikunta-alalla.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida asiakaskeskeisen ajattelun merkitystä liiketoiminnan kehittämisessä ja analysoida markkinointistrategioiden vaikutuksia asiakkaiden päätöksentekoon.
Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja ennakoida niiden vaikutuksia markkinointistrategioihin.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa ja kehittää niiden pohjalta asiakaslähtöisiä malleja liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä johtaa markkinointi- ja myyntistrategioiden suunnittelua ja toteutusta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
T5
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa myynnin ja markkinoinnin strategisen johtamisen menetelmiä hyvinvointi- ja liikunta-alalla uusien ratkaisujen kehittämiseksi.
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida asiakaskeskeisen ajattelun merkitystä ja markkinointistrategioiden vaikutuksia asiakkaiden päätöksentekoon uuden liiketoiminnan kehittämisessä.
Opiskelija osaa kriittisesti analysoida ja arvioida asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja ennakoida niiden vaikutuksia markkinointistrategioihin.
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja soveltaa tietoa sekä kehittää niiden pohjalta asiakaslähtöisiä malleja liiketoiminnan kasvattamiseksi sekä johtaa markkinointi- ja myyntistrategioiden suunnittelua ja toteutusta vastuullisuuden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.