Siirry suoraan sisältöön

Tekoälyn hyödyntäminen ja mahdollisuudet hyvinvointialalla (5op)

Toteutuksen tunnus: YAMK258-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
17.04.2026 - 28.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
Paikat
0 - 70
Koulutus
Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija
Opettajat
Milla Immonen
Jenni Konttila
Vastuuopettaja
Milla Immonen
Opintojakso
YAMK258

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n (Internet of Things) ja älykkäiden ympäristöjen mahdollisuuksia, haasteita sekä tulevaisuuden näkymiä hyvinvointialalla.
Opiskelija etsii tietoa uusista tekoälymenetelmistä ja teknologioista sekä arvioi niiden soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Opiskelija ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet tiedon visualisoinnissa sekä arvioi kriittisesti tekoälyn soveltuvuutta ja vaikutuksia hyvinvointialalla. Opiskelija ymmärtää tekoälyn käyttöön liittyvät eettiset seikat.

Sisältö

Opiskelija ymmärtää älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n (Internet of Things) ja älykkäiden ympäristöjen mahdollisuuksia, haasteita sekä tulevaisuuden näkymiä hyvinvointialalla. Opiskelija etsii tietoa uusista tekoälymenetelmistä ja teknologioista sekä arvioi niiden soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Opiskelija ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet tiedon visualisoinnissa sekä arvioi kriittisesti tekoälyn soveltuvuutta ja vaikutuksia hyvinvointialalla. Opiskelija ymmärtää tekoälyn käyttöön liittyvät eettiset seikat.

Aika ja paikka

Pe 17.4. klo 8.30-11.45 Zoom -kontaktikerta
To 28.5. klo 16-20 Zoom -kontaktikerta

Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 17.5.

Opetusmenetelmät

Kontaktikerroilla luentoja ja aktiivista osallistumista edellyttävää ohjelmaa.
Yksilöopiskelu, ryhmätyöskentely.
Itsenäisesti suoritettava tehtävä, joka arvioidaan.
Ryhmätehtävä, joka arvioidaan. (ei essee)
Moodle -työtila avautuu 6 päivää ennen opintojakson alkua.

HUOM! Tämä opintojakso on vain Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija -tutkinto-ohjelman opiskelijoille, ks. lisätietoja -kohta.

- Aktiivinen keskustelu
- Ongelmalähtöinen oppiminen – Opiskelijat etsivät itse ratkaisuja annettuihin ongelmiin.
- Vertaisarviointi ja reflektio – Opiskelijat arvioivat toistensa tuotoksia ja reflektoivat oppimistaan.
- Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmätehtävän voi korvata tekemällä saman tehtävän yksin.
Zoom-kontaktikertojen luento-osuudet tallennetaan.

Lopetuskontaktikerran osallistumisen korvaamiseksi tulee erilliset ohjeet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija analysoi älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n ja älykkäiden ympäristöjen osalta nykytilannetta mahdollisuuksineen ja haasteineen sekä tunnistaa tulevaisuuden mukanaan tuomia muutoksia.
Opiskelija hankkii ja arvioi kansallista ja kansainvälistä tietoa uusista älykkäistä menetelmistä.
Opiskelija kykenee arvioimaan uusien menetelmien soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Hän tunnistaa tekoälyyn ja sen soveltuvuuteen hyvinvointialalle liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija analysoi monipuolisesti älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n ja älykkäiden ympäristöjen osalta nykytilannetta mahdollisuuksineen ja haasteineen sekä tunnistaa kattavasti tulevaisuuden mukanaan tuomia muutoksia.
Opiskelija hankkii ja valitsee valintojaan perustellen kansallista ja kansainvälistä tietoa uusista älykkäistä menetelmistä.
Opiskelija kykenee monipuolisesti arvioimaan uusien menetelmien soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Hän tunnistaa ja arvioi tekoälyyn ja sen soveltuvuuteen hyvinvointialalle liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi asiantuntevasti ja kokoavasti älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n ja älykkäiden ympäristöjen osalta nykytilannetta mahdollisuuksineen ja haasteineen sekä tunnistaa laaja-alaisesti tarkastellen tulevaisuuden mukanaan tuomia muutoksia.
Opiskelija hankkii ja valitsee kriittisesti perustellen kansallista ja kansainvälistä tietoa.
Opiskelija kykenee asiantuntevasti ja laaja-alaisesti arvioimaan uusien menetelmien soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Hän arvioi kriittisesti ja syvällisesti tekoälyyn ja soveltuvuuteen hyvinvointialalle liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita.

Siirry alkuun