Skip to main content

Utilization of artificial intelligence and opportunities in the welfare field (5cr)

Code: YAMK258-3001

General information


Enrollment
01.10.2025 - 31.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
17.04.2026 - 28.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Teaching languages
finnish
Seats
0 - 70
Degree programmes
Master of Well-being Analytics
Teachers
Milla Immonen
Jenni Konttila
Teacher in charge
Milla Immonen
Course
YAMK258

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija ymmärtää älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n (Internet of Things) ja älykkäiden ympäristöjen mahdollisuuksia, haasteita sekä tulevaisuuden näkymiä hyvinvointialalla.
Opiskelija etsii tietoa uusista tekoälymenetelmistä ja teknologioista sekä arvioi niiden soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Opiskelija ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet tiedon visualisoinnissa sekä arvioi kriittisesti tekoälyn soveltuvuutta ja vaikutuksia hyvinvointialalla. Opiskelija ymmärtää tekoälyn käyttöön liittyvät eettiset seikat.

Content

Opiskelija ymmärtää älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n (Internet of Things) ja älykkäiden ympäristöjen mahdollisuuksia, haasteita sekä tulevaisuuden näkymiä hyvinvointialalla. Opiskelija etsii tietoa uusista tekoälymenetelmistä ja teknologioista sekä arvioi niiden soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Opiskelija ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet tiedon visualisoinnissa sekä arvioi kriittisesti tekoälyn soveltuvuutta ja vaikutuksia hyvinvointialalla. Opiskelija ymmärtää tekoälyn käyttöön liittyvät eettiset seikat.

Location and time

Pe 17.4. klo 8.30-11.45 Zoom -kontaktikerta
To 28.5. klo 16-20 Zoom -kontaktikerta

Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 17.5.

Teaching methods

Kontaktikerroilla luentoja ja aktiivista osallistumista edellyttävää ohjelmaa.
Yksilöopiskelu, ryhmätyöskentely.
Itsenäisesti suoritettava tehtävä, joka arvioidaan.
Ryhmätehtävä, joka arvioidaan. (ei essee)
Moodle -työtila avautuu 6 päivää ennen opintojakson alkua.

HUOM! Tämä opintojakso on vain Hyvinvoinnin analytiikan asiantuntija -tutkinto-ohjelman opiskelijoille, ks. lisätietoja -kohta.

- Aktiivinen keskustelu
- Ongelmalähtöinen oppiminen – Opiskelijat etsivät itse ratkaisuja annettuihin ongelmiin.
- Vertaisarviointi ja reflektio – Opiskelijat arvioivat toistensa tuotoksia ja reflektoivat oppimistaan.
- Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.

Completion alternatives

Ryhmätehtävän voi korvata tekemällä saman tehtävän yksin.
Zoom-kontaktikertojen luento-osuudet tallennetaan.

Lopetuskontaktikerran osallistumisen korvaamiseksi tulee erilliset ohjeet.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija analysoi älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n ja älykkäiden ympäristöjen osalta nykytilannetta mahdollisuuksineen ja haasteineen sekä tunnistaa tulevaisuuden mukanaan tuomia muutoksia.
Opiskelija hankkii ja arvioi kansallista ja kansainvälistä tietoa uusista älykkäistä menetelmistä.
Opiskelija kykenee arvioimaan uusien menetelmien soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Hän tunnistaa tekoälyyn ja sen soveltuvuuteen hyvinvointialalle liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija analysoi monipuolisesti älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n ja älykkäiden ympäristöjen osalta nykytilannetta mahdollisuuksineen ja haasteineen sekä tunnistaa kattavasti tulevaisuuden mukanaan tuomia muutoksia.
Opiskelija hankkii ja valitsee valintojaan perustellen kansallista ja kansainvälistä tietoa uusista älykkäistä menetelmistä.
Opiskelija kykenee monipuolisesti arvioimaan uusien menetelmien soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Hän tunnistaa ja arvioi tekoälyyn ja sen soveltuvuuteen hyvinvointialalle liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi asiantuntevasti ja kokoavasti älykkään tiedon tulkinnan, IoT:n ja älykkäiden ympäristöjen osalta nykytilannetta mahdollisuuksineen ja haasteineen sekä tunnistaa laaja-alaisesti tarkastellen tulevaisuuden mukanaan tuomia muutoksia.
Opiskelija hankkii ja valitsee kriittisesti perustellen kansallista ja kansainvälistä tietoa.
Opiskelija kykenee asiantuntevasti ja laaja-alaisesti arvioimaan uusien menetelmien soveltuvuutta, lisäarvoa, hyödyllisyyttä ja vaikutuksia organisaatiolle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
Hän arvioi kriittisesti ja syvällisesti tekoälyyn ja soveltuvuuteen hyvinvointialalle liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita.

Go back to top of page