Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset kaksoset (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL139-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 31.12.2026

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 200

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Toni Westerlund

Vastuuhenkilö

Toni Westerlund

Tavoitteet

Opiskelija kykenee peliteknologian menetelmiä käyttäen toteuttamaan erityyppisiä digitaalisten kaksosten toteutusmalleja. Opiskelija tunnistaa digitaalisien kaksosien ominaisuudet ja soveliaat käyttökohteet. Opiskelija ymmärtää käsitteen digitaalinen kaksonen merkityksen. Opiskelija kykenee mallintamaan järjestelmän ominaisuuksia osana digitaalisen kaksosen konseptia.

Sisältö

- Digitaalisen kaksosen toteutusprosessi peliteknologiaa käyttäen
- Monimutkaisen heterogeenisen järjestelmän staattisien ja dynaamisien ominaisuuksien mallinnus monitoroimalla ja simuloimalla
- Tiedonsiirto fyysinen mallin ja sen digitaalisen kaksosen välillä

Aika ja paikka

Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla oppitunteihin/aiheisiin liittyvöt videot, sekä dokumentaatiot.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan Digitaalisista kaksosista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.Opintojaksolla toteutetaan useita erillaisia digitaalisia kaksosia hyödyntäen peliteknologiaa ja pelimoottoreita

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käydään läpi eri teknologiota, joiden avulla opiskelijan on mahdollisuus rakentaa oma digitaalinen kaksonen. Opintojaksolla hyödynnetään avointa dataa digitaallisten kaksosten toteutuksessa.

Sisältönä mm.
- Alue visualisointi, Unity3D,
- Fire Escape Simulaatio, Unity3D
- Etäohjattava sähköhella, Digitaalinen kaksonen sähköhellasta
- Digitaaliset Kaksoset, synteettinen data
- etc...

Lisätietoja opiskelijoille

Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen kaksosen toteutusprosessin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee mallintamaan digitaalisen kaksosen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee mallintamaan digitaalisen kaksosen dynaamisia ominaisuuksia ja hallitsee tiedonsiirron fyysisen mallin ja digitaalisen kaksosen välillä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana tehtyihin harjoitustehtäviin. Opintojakson arvosana on tehtävien keskiarvo.

Arvosana 0, Tehtävien ka 0.00 - 2.00

Arvosana 1, Tehtävien ka 2.01 - 2.75

Arvosana 2 , Tehtävien ka 2.76 - 3.25

Arvosana 3, Tehtävien ka 3.26 - 3.75

Arvosana 4, Tehtävien ka 3.76 - 4.39

Arvosana 5, Tehtävien ka 4.40 - 5.00


Esimerkki 1:

(Opintojaksolla esimerkissä 7 tehtävää)

Opiskelija palauttaa 6 tehtävää , jotka arvioidaan arvosanalla 5, viimeinen tehtävä jää palauttamatta, joten viimeisen tehtävän arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((6*5)/7)=4.28) Arvosana opintojaksosta on 4

Esimerkki 2:

Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, molemmat on melkein täydellisesti toteutettuja ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 4, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((4+4+4)/7)=1.71) Arvosana opintojaksosta on 0

Esimerkki 3:

Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, täydellisesti tehtyinä ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 5, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((5+5+5)/7)=2.14) Arvosana opintojaksosta on 1