Siirry suoraan sisältöön

Digitaaliset kaksoset (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL139-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 30.04.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
13.01.2025 - 31.12.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Toni Westerlund
Vastuuopettaja
Toni Westerlund
Opintojakso
R504TL139

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käydään läpi eri teknologiota, joiden avulla opiskelijan on mahdollisuus rakentaa oma digitaalinen kaksonen. Opintojaksolla hyödynnetään avointa dataa digitaallisten kaksosten toteutuksessa.

Sisältönä mm.
- Alue visualisointi, Unity3D,
- Fire Escape Simulaatio, Unity3D
- Etäohjattava sähköhella, Digitaalinen kaksonen sähköhellasta
- Digitaaliset Kaksoset, synteettinen data
- etc...

Tavoitteet

Opiskelija kykenee peliteknologian menetelmiä käyttäen toteuttamaan erityyppisiä digitaalisten kaksosten toteutusmalleja. Opiskelija tunnistaa digitaalisien kaksosien ominaisuudet ja soveliaat käyttökohteet. Opiskelija ymmärtää käsitteen digitaalinen kaksonen merkityksen. Opiskelija kykenee mallintamaan järjestelmän ominaisuuksia osana digitaalisen kaksosen konseptia.

Sisältö

- Digitaalisen kaksosen toteutusprosessi peliteknologiaa käyttäen
- Monimutkaisen heterogeenisen järjestelmän staattisien ja dynaamisien ominaisuuksien mallinnus monitoroimalla ja simuloimalla
- Tiedonsiirto fyysinen mallin ja sen digitaalisen kaksosen välillä

Aika ja paikka

Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla oppitunteihin/aiheisiin liittyvöt videot, sekä dokumentaatiot.


Opetusmenetelmät

Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan Digitaalisista kaksosista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.Opintojaksolla toteutetaan useita erillaisia digitaalisia kaksosia hyödyntäen peliteknologiaa ja pelimoottoreita

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä opiskelua, opetusvideot , sekä harjoitustyön tekoa 135 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee digitaalisen kaksosen toteutusprosessin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee mallintamaan digitaalisen kaksosen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee mallintamaan digitaalisen kaksosen dynaamisia ominaisuuksia ja hallitsee tiedonsiirron fyysisen mallin ja digitaalisen kaksosen välillä.

Lisätiedot

Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen

Siirry alkuun