Siirry suoraan sisältöön

Systeeminen ja uudistava johtajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YAMK251-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.05.2026

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 50

Tutkinto-ohjelma

  • Master School
  • Uudistavan liiketoiminnan asiantuntija

Opettaja

  • Arno Heikkala
  • Sanna-Mari Renfors
  • Maria Joutsenvirta

Vastuuhenkilö

Sanna-Mari Renfors

Opiskelijaryhmät

  • R31YU25S
    Uudistavan liiketoiminnan asiantuntija, syksy 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet tunnistaa, harjoittaa ja edistää kestävän kehityksen edellyttämiä transformatiivisia muutostaitoja.
Opiskelija toimii epävarmuuden ja ennakoimattomuuden oloissa, monimuotoisessa ja inklusiivisessa työyhteisössä soveltaen uudistavan johtajuuden, systeemiajattelun ja tulevaisuuslähtöisen yhteiskehittämisen periaatteita.
Opiskelija havainnoi toimintaympäristöä kokonaisvaltaisesti, haastaa totuttuja ajattelu- ja toimintamalleja, luopuu kontrollista ja lähestyy johtajuutta yhteisöllisenä ja vuorovaikutteisena toimijuutena.
Opiskelija tunnistaa ihmisten ja yritysten myönteisen kasvun mahdollisuuksia sekä uudistaa ammatillista identiteettiään ja vahvuuksiaan asiantuntijana ja esihenkilönä kasvaen samalla ihmisenä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Sisältö

• Transformatiiviset muutostaidot
• Systeemiajattelu ja systeemitietoisuus
• Uudistava johtajuus
• Arvostava ja yhteisluova vuorovaikutus

Aika ja paikka

3.9.2025 12:00-16:00 kontaktiopetus
2.10.2025 17:00-20:00 ZOOM
4.11.2025 17:00-20:00 ZOOM
2.12.2025 17:00-20:00 ZOOM

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi hyväksytty-hylätty.

Hyväksytyn arvosanan saadakseen opiskelija on suorittanut vaadittavat henkilökohtaiset ja pienryhmätehtävät.
Opiskelija hahmottaa omaa rooliaan suhteessa kestävään tulevaisuusvisioon.
Opiskelija tunnistaa inhimilliset ja tunnetason tekijät keskeisiksi systeemimuutostekijöiksi rakentaen luottamusta, yhdistellen erilaisia älykkyyksiä ja toimien yhteisohjautuvasti.
Opiskelija reflektoi omia ja muiden ajatuksia, tunteita ja kokemuksia uudistaakseen omaa johtajuuttaan, sosiaalista havainnointikykyään ja tapaansa olla maailmassa.