Systeeminen ja uudistava johtajuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK251-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.05.2026
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Master School
- Uudistavan liiketoiminnan asiantuntija
Opettaja
- Arno Heikkala
- Sanna-Mari Renfors
- Maria Joutsenvirta
Vastuuhenkilö
Sanna-Mari Renfors
Opiskelijaryhmät
-
R31YU25SUudistavan liiketoiminnan asiantuntija, syksy 2025
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet tunnistaa, harjoittaa ja edistää kestävän kehityksen edellyttämiä transformatiivisia muutostaitoja.
Opiskelija toimii epävarmuuden ja ennakoimattomuuden oloissa, monimuotoisessa ja inklusiivisessa työyhteisössä soveltaen uudistavan johtajuuden, systeemiajattelun ja tulevaisuuslähtöisen yhteiskehittämisen periaatteita.
Opiskelija havainnoi toimintaympäristöä kokonaisvaltaisesti, haastaa totuttuja ajattelu- ja toimintamalleja, luopuu kontrollista ja lähestyy johtajuutta yhteisöllisenä ja vuorovaikutteisena toimijuutena.
Opiskelija tunnistaa ihmisten ja yritysten myönteisen kasvun mahdollisuuksia sekä uudistaa ammatillista identiteettiään ja vahvuuksiaan asiantuntijana ja esihenkilönä kasvaen samalla ihmisenä.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Sisältö
• Transformatiiviset muutostaidot
• Systeemiajattelu ja systeemitietoisuus
• Uudistava johtajuus
• Arvostava ja yhteisluova vuorovaikutus
Aika ja paikka
3.9.2025 12:00-16:00 kontaktiopetus
2.10.2025 17:00-20:00 ZOOM
4.11.2025 17:00-20:00 ZOOM
2.12.2025 17:00-20:00 ZOOM
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi hyväksytty-hylätty.
Hyväksytyn arvosanan saadakseen opiskelija on suorittanut vaadittavat henkilökohtaiset ja pienryhmätehtävät.
Opiskelija hahmottaa omaa rooliaan suhteessa kestävään tulevaisuusvisioon.
Opiskelija tunnistaa inhimilliset ja tunnetason tekijät keskeisiksi systeemimuutostekijöiksi rakentaen luottamusta, yhdistellen erilaisia älykkyyksiä ja toimien yhteisohjautuvasti.
Opiskelija reflektoi omia ja muiden ajatuksia, tunteita ja kokemuksia uudistaakseen omaa johtajuuttaan, sosiaalista havainnointikykyään ja tapaansa olla maailmassa.