Markkinoinnin ja myynnin perusteet (5op)
Toteutuksen tunnus: A31L0006-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.10.2025 - 11.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 08.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- Paikat
- 0 - 65
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät,
- pystyt määrittelemään yrityksen asiakassegmentit ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa,
- kykenet toimimaan markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti ja ymmärrät vastuullisuuden roolin osana myyntiä ja markkinointia,
- tunnet yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat tunnistaa asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet,
- pystyt laatimaan markkinointisuunnitelman.
Kompetenssit: Eettisyys, liiketoiminta- ja talousosaaminen
Sisältö
• Markkinoinnin peruskäsitteet
• Markkinointiympäristö
• Ostokäyttäytyminen ja asiakaspalvelu
• Asiakassegmentit
• Vastuullinen markkinointi
• Markkinoinnin kilpailukeinot
• Markkinoinnin suunnittelun perusteet
Aika ja paikka
Opetus järjestetään paikan päällä kampuksella viikoilla 11-17.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.
Lisäksi muu opintojakson aikana ilmoitettava / annettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, tuntitehtävät, ryhmätehtävät, myyntitilanteen simulointi, tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana tutustutaan yritysten markkinointiin. Yritysvierailija.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 17. Uusintatentit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tunnet markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Tiedät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Ymmärrät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Osaat tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Ymmärrät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Hallitset markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaat perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat analysoida ostoprosessin ja asiakaspalvelun eri vaiheita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Arvioit itsenäisesti ostoprosessin ja asiakaspalveluvaiheet.
Lisätiedot
Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Turnitinia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://lapinamk.fi/opiskelijalle/opintojen-sisalto/opinnaytetyo-2/.
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.