The Basics of Marketing and Sales (5cr)
Code: A31L0006-3003
General information
- Enrollment
- 06.10.2025 - 11.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 12.01.2026 - 08.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- finnish
- Seats
- 0 - 65
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Management
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuasi
- tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät,
- pystyt määrittelemään yrityksen asiakassegmentit ja ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen markkinoinnissa,
- kykenet toimimaan markkinointiviestinnän eettisten periaatteiden mukaisesti ja ymmärrät vastuullisuuden roolin osana myyntiä ja markkinointia,
- tunnet yrityksen keskeiset markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat tunnistaa asiakaspalvelu- ja myyntitapahtuman vaiheet,
- pystyt laatimaan markkinointisuunnitelman.
Kompetenssit: Eettisyys, liiketoiminta- ja talousosaaminen
Content
• Markkinoinnin peruskäsitteet
• Markkinointiympäristö
• Ostokäyttäytyminen ja asiakaspalvelu
• Asiakassegmentit
• Vastuullinen markkinointi
• Markkinoinnin kilpailukeinot
• Markkinoinnin suunnittelun perusteet
Location and time
Opetus järjestetään paikan päällä kampuksella viikoilla 11-17.
Materials
Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi (19., uudistettu painos.). Edita.
Lisäksi muu opintojakson aikana ilmoitettava / annettava materiaali.
Teaching methods
Luennot, itsenäinen työskentely, tuntitehtävät, ryhmätehtävät, myyntitilanteen simulointi, tentti
Employer connections
Opintojakson aikana tutustutaan yritysten markkinointiin. Yritysvierailija.
Exam schedules
Tentti viikolla 17. Uusintatentit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Taso 1
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tunnet markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytäntöön.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 2
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Tiedät markkinoinnin eri osa-alueet, kilpailukeinot ja työkalut sekä markkinointiympäristön.
Osaat hyödyntää markkinoinnin teorioita käytännössä.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Tiedät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Assessment criteria, good (3)
Taso 3
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Ymmärrät markkinoinnin kilpailukeinot ja työkalut.
Osaat hankkia tietoa yrityksen markkinointiympäristöstä.
Osaat tilanteeseen soveltuen hyödyntää markkinoinnin teorioita.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Ymmärrät ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Taso 4
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Hallitset markkinoinnin kilpailukeinot, työkalut ja markkinointiympäristön sekä osaat perustellen hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Osaat analysoida ostoprosessin ja asiakaspalvelun eri vaiheita.
Assessment criteria, excellent (5)
Taso 5
Markkinoinnin ja markkinointiympäristön tunteminen:
Osaat soveltaa ja analysoida toimintaympäristöstä saamaasi markkinatietoa perustellusti markkinoinnin suunnittelussa.
Osaat nimetä ostoprosessin ja asiakaspalvelun vaiheet.
Ostoprosessinja asiakaspalvelun vaiheet:
Arvioit itsenäisesti ostoprosessin ja asiakaspalveluvaiheet.
Further information
Plagiointi ja lähteiden käyttö:
Opintojakson tehtävissä voidaan käyttää plagioinnintarkistusjärjestelmää esim. Turnitinia.
Tehtävässä on noudatettava Lapin AMK:n mallipohjia ja kirjoitusohjeita. Lähdeviitteet on merkittävä tekstiin ohjeistuksen mukaan.
Lataa opinnäytetyön mallipohja ja lähdeviittausohjeet täältä: https://lapinamk.fi/opiskelijalle/opintojen-sisalto/opinnaytetyo-2/.
Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa suorituksen hylkäämiseen sekä mahdollisiin muihin tutkintosäännön mukaisiin seuraamuksiin.