Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A31L000200-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

19.11.2025 - 31.12.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus, liiketalous T

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma

  • Liiketalouden koulutus, Tornio

Opettaja

  • Mika Saloheimo

Vastuuhenkilö

Mika Saloheimo

Opiskelijaryhmät

  • TA31L25K
    Tradenomikoulutus, liiketalous (verkko-opinnot), Tornio, kevät 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat suunnitella ja kehittää yrityksen markkinointistrategiaa ja arvioida markkinointipäätösten vaikutuksia yrityksen tulokseen ja kilpailutilanteeseen. Osaat laatia markkinointistrategiaan perustuvan markkinointisuunnitelman. Osaat ottaa suunnittelussa huomioon markkinointiviestinnän eettiset periaatteet. Osaat seurata valitun strategian ja suunnitelman toteutumist


Kompetenssit: Eettisyys, markkinontiosaaaminen

Sisältö

* markkinointistrategia
* kilpailutilanteet
* markkinointisuunnitelma

Aika ja paikka

Zoom-istunnot lukujärjestyksen mukaisesti:

19.11.
17:00-20:15

26.11.
17:00-20:15

31.12.
17:00-20:15

10.12.
17:00-20:15

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään markkinoinnin suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Osa oppimateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi opintojakson opettajat tuottavat oppimateriaalia ja opiskelijat tuottavat yhteisesti oppimateriaalia. Oppimateriaalit tarkentuvat opintojakson alkaessa. Kirjallisuuslista: https://luc.finna.fi/lapinamk/List/1817723

Opetusmenetelmät

Ohjaus ja opetus verkossa: Zoom ja Moodle
Itsenäinen tutustuminen oppimateriaaleihin ja muu tiedon hankinta
Arvioitavien oppimistehtävien suorittaminen yksilönä ja ryhmässä. Pienryhmätyöskentelyä edellytetään.
Oppimistehtävien ohjaus.
Oppimistehtävien tulosten esittely ja vertaispalautteen antaminen.
Ryhmätyöskentelyn ja tulosten itse- ja vertaisarviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan työelämälähtöisiä toimeksiantoja ja oppimisprojektien aiheita.
Näitä toimeksiantoja voidaan saada AMK:n projekteista, AMK:n kumppanuussopimuksen piirissä olevilta organisaatioilta, alueen yrityksiltä ja AMK:n alumneilta.
Lisäksi hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan vierailevia asiantuntijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautuksissa sovelletaan seuraavaa periaatetta perustuen Lapin AMK:n tutkintosääntöön:

Oppimistehtävillä on yksi varsinainen palautuspäivä, nämä palautuspäivät on merkitty moodleen tehtävän yhteyteen.
Myöhästyneet palautukset hylätään.
Ensimmäinen uusintakerta on kahden kuukauden kuluttua varsinaisesta palautuspäivästä. Tässä poikkeuksellisesti 8.3.2026.
Toinen uusintakerta on seuraavan lukukauden puolivälissä (viikko 10 tai viikko 42). Tässä poikkeuksellisesti 3.5.2026.
Näiden jälkeen on osallistuttava opintojakson seuraavaan toteutukseen.
Palautuksia ja uusintoja varten on opintojakson Moodlessa omat palautuslaatikkonsa. Palautuksia ei oteta vastaan muuta kautta.
Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa yhden kerran saatua hyväksyttyä arvosanaansa. Korotukset on mahdollista suorittaa em. uusintapäivämäärinä.
Oppimistehtävät arvioidaan kuukauden sisällä tehtävän yhteyteen merkitystä palautuspäivästä.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut opetukseen tai ei ole tehnyt mitään suorituksia opintojaksototeutuksen aikana, opiskelijan ilmoittautuminen hylätään.

Lisätietoja opiskelijoille

EDELTÄVÄT OPINNOT (SUOSITUS):
Ammattilaisen IT-työvälineet
Markkinoinnin ja myynnin perusteet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tunnet osittain markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. Tunnet markkinointistrategioiden keskeisimmät sisällöt. Hahmotat markkinoinnin suunnitteluprosessin ydinkohdat. Tunnistat markkinointisuunnitelmien merkityksen. Osaat jonkin verran seurata valitun strategian ja suunnitelman toteutumista. Kannat vastuuta projektin tehtävistä osana opiskelijatiimiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tunnet markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. Tunnet markkinoinnin suunnitteluprosessin. Pystyt valitsemaan markkinointistrategioita. Osaat laatia markkinointistrategiaan perustuvan ja toteuttamiskelpoisen markkinointisuunnitelman. Osaat seurata valitun strategian ja suunnitelman toteutumista. Kannat vastuun omista tehtävistään projektissa, Otat vastuuta projektin onnistumisesta kokonaisuutena sekä jaat osaamistasi tiimissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tunnet erittäin hyvin markkinoinnin johtamisen kokonaisuuden. Tunneta ymmärrät markkinoinnin suunnitteluprosessin erittäin hyvin. Pystyt perustellusti valitsemaan markkinointistrategioita. Osaat innovoida ja kehittää uusia markkinointiratkaisuja. Osaat laatia kilpailukykyisen ja toteuttamiskelpoisen markkinointisuunnitelman markkina- ja asiakastilanteen mukaisesti. Osaat seurata valitun strategian ja suunnitelman toteutumista erinomaisesti. Kannat vastuun omista tehtävistään projektissa kiitettävästi, otat oma-aloitteisesti vastuuta projektin onnistumisesta kokonaisuutena sekä jaat osaamistaan tiimissä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja osaamisen näyttöihin. Arviointiasteikko on 0 (hylätty) - 5 (erinomainen). Oppimistehtävät perustuvat opintojakson osaamistavoitteisiin ja niiden tarkemmat kuvaukset, palautuspäivät ja arviointikriteerit löytyvät Moodlesta. Ryhmäsuorituksiin (työskentely ja lopputulos) liittyen jokainen opiskelija tekee itse- ja vertaisarvioinnin.