Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmoinnin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: T42T190OJ-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
22.09.2025 - 12.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 45
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettajat
Ani Ruusila
Vastuuopettaja
Ani Ruusila
Ryhmät
TA42T24K
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2024
T42T24K
Tradenomi (AMK) tietojenkäsittely, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024
T42T24S
Tradenomi (AMK) tietojenkäsittely, XBIT-akatemia, päiväopinnot, Tornio, syksy 2024
Opintojakso
T42T190OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tarkempi sisällön jaksotus löytyy Moodle-työtilasta.

Tavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa 3D pelin pelimoottorin avulla. Osaat tuottaa ja muokata 3D-grafiikkaa ja animaatiota AR sovelluksiin.

Toteutustavat

Tämä opintojakso voidaan toteuttaa monimuotoisesti tai verkossa. Tarkemmat toteustapatiedot löytyvät toteutussuunnitelmista.

Suoritustavat

Voit suorittaa tämän opintojakson toteutuksen mukaisesti tai esittää vastuuopettajalle oman suoritussuunnitelmasi. Oman suunnitelma pitää esittää ennen toteutuksen alkua ja sen tulee olla realistinen ja johtaa vahvistettavissa olevaan opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamiseen kasvuun. Toteutuksen vastuuopettaja(t) voivat hyväksyä tai hylätä suunnitelmasi.

Sisältö

- Pelimoottorin perusteet (Unity)
- 3D -grafiikka ja animaatio AR sovelluksissa
- Peliohjelmoinnin perusteet C# -kielellä

Aika ja paikka

Toteutus monimuoto-opintoina Zoomissa ja Moodle-työtilassa 20.10. - 9.11.2025.

Oppimateriaalit

Sähköinen opiskelumateriaali, joka löytyy toteutuksen Moodle-työtilasta


Opetusmenetelmät

Zoom-istunnot, päivisin klo 9.00 - 12.00. Tarkemmat ajankohdat ks. lukujärjestys.
Itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksessa ei järjestetä tenttejä.
1. uusinta on 2 kuukautta viimeisen palautettavan työn päivämäärästä ja 2. uusinta on seuraavan lukukauden hiihtolomaviikon jälkeen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 133 tuntia opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
Tiedät mitä tarkoitetaan peliohjelmoinnilla ja tunnistat peliohjelmoinnissa tarvittavat välineet ja menetelmät

Tyydyttävä 2
Osaat muokata esimerkkien avulla yksinkertaisia pelin osia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat toteuttaa annettujen määritysten mukaisen peliohjelman toiminnallisuuden.

Hyvä 4
Osaat toteuttaa yksinkertaisen pelin annettujen määritysten ja esimerkkien perusteella

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
Osaat itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa toimivan pelin vaatimusten mukaisesti

Esitietovaatimukset

Osallistuminen edellyttää Olio-ohjelmoinnin osaamista (Esimerkiksi hyväksytyt suoritukset opintojaksoilta olio-ohjelmointi 1 ja 2)

Siirry alkuun