Peliohjelmoinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: T42T190OJ-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.03.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
22.09.2025 - 12.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Opettajat
- Ani Ruusila
- Vastuuopettaja
- Ani Ruusila
- Ryhmät
-
TA42T24KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2024
-
T42T24KTradenomi (AMK) tietojenkäsittely, Xbit-akatemia, päiväopinnot, Tornio, kevät 2024
-
T42T24STradenomi (AMK) tietojenkäsittely, XBIT-akatemia, päiväopinnot, Tornio, syksy 2024
- Opintojakso
- T42T190OJ
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tarkempi sisällön jaksotus löytyy Moodle-työtilasta.
Tavoitteet
Osaat suunnitella ja toteuttaa 3D pelin pelimoottorin avulla. Osaat tuottaa ja muokata 3D-grafiikkaa ja animaatiota AR sovelluksiin.
Toteutustavat
Tämä opintojakso voidaan toteuttaa monimuotoisesti tai verkossa. Tarkemmat toteustapatiedot löytyvät toteutussuunnitelmista.
Suoritustavat
Voit suorittaa tämän opintojakson toteutuksen mukaisesti tai esittää vastuuopettajalle oman suoritussuunnitelmasi. Oman suunnitelma pitää esittää ennen toteutuksen alkua ja sen tulee olla realistinen ja johtaa vahvistettavissa olevaan opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamiseen kasvuun. Toteutuksen vastuuopettaja(t) voivat hyväksyä tai hylätä suunnitelmasi.
Sisältö
- Pelimoottorin perusteet (Unity)
- 3D -grafiikka ja animaatio AR sovelluksissa
- Peliohjelmoinnin perusteet C# -kielellä
Aika ja paikka
Toteutus monimuoto-opintoina Zoomissa ja Moodle-työtilassa 20.10. - 9.11.2025.
Oppimateriaalit
Sähköinen opiskelumateriaali, joka löytyy toteutuksen Moodle-työtilasta
Opetusmenetelmät
Zoom-istunnot, päivisin klo 9.00 - 12.00. Tarkemmat ajankohdat ks. lukujärjestys.
Itsenäinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutuksessa ei järjestetä tenttejä.
1. uusinta on 2 kuukautta viimeisen palautettavan työn päivämäärästä ja 2. uusinta on seuraavan lukukauden hiihtolomaviikon jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa n. 133 tuntia opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1
Tiedät mitä tarkoitetaan peliohjelmoinnilla ja tunnistat peliohjelmoinnissa tarvittavat välineet ja menetelmät
Tyydyttävä 2
Osaat muokata esimerkkien avulla yksinkertaisia pelin osia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat toteuttaa annettujen määritysten mukaisen peliohjelman toiminnallisuuden.
Hyvä 4
Osaat toteuttaa yksinkertaisen pelin annettujen määritysten ja esimerkkien perusteella
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa toimivan pelin vaatimusten mukaisesti
Esitietovaatimukset
Osallistuminen edellyttää Olio-ohjelmoinnin osaamista (Esimerkiksi hyväksytyt suoritukset opintojaksoilta olio-ohjelmointi 1 ja 2)