Mediakasvatus/kuvo 1.vsk ja Lo 25 (4op)
Toteutuksen tunnus: UKUV0116V24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 03.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.03.2025 - 30.04.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma
- Opettajat
- Annamari Manninen
- Marjo Pernu
- Vastuuopettaja
- Marjo Pernu
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 kuvo 1 R1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 kuvo 1 R2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 3/ luokanopettajat 25 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1 kuvo 1 R1
- Harjoitusryhmä 2 kuvo 1 R2
- Harjoitusryhmä 3/ luokanopettajat 25
- Opintojakso
- UKUV0116V24
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa mediasisältöjen vastaanottoon ja tulkintaan liittyviä tekijöitä
- hyödyntää joitakin mediasisältöjen analyysimenetelmiä
- arvioida mediasisältöjen tekstityyppejä, vaikuttavuutta ja paikkaansapitävyyttä
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana medialukutaitoa
- hyödyntää mediailmaisun keinoja, tekniikoita ja välineitä omissa mediatuotoksissaan ja niiden julkaisussa
- tunnistaa visuaalisen lukutaidon merkityksen osana medialukutaitoa
- tunnistaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä mediakulttuurissa
- hahmottaa mediakulttuurin ja -ympäristön piirteitä eri ajoissa
- hahmottaa median yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja ja globaaleja merkityksiä
- tunnistaa median ja hyvinvoinnin välisiä kytköksiä
- hahmottaa koulun ja kasvatuksen mediakasvatukselliset tavoitteet
- hahmottaa kuvataidekasvatuksen mediakasvatuksellisia tehtäviä ja aseman mediakasvatuksen kentällä
- tunnistaa kuvataidekasvatukseen liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä
- hyödyntää mediailmaisua, -tekniikoita ja -välineitä sekä mediaympäristöön liittyviä ilmiöitä omassa pedagogisessa työssään
Toteutustavat
Luennot 12 h ja ohjatut harjoitustyöt 27 h, itsenäinen työskentely 64 h.
Luennot järjestetään etäopetuksena ja harjoitukset lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelytapoja -ja ympäristöjä.
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovelvollisuus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.
Sisältö
- medialukutaito
- visuaalinen lukutaito osana medialukutaitoa
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- mediakulttuurin ja -ympäristön piirteet eri aikoina
- median yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit ja globaalit merkitykset
- hyvinvointitaidot mediassa
- mediakasvatus osana kuvataidekasvatusta
- tekijänoikeudet kuvataidekasvatuksessa
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus soveltuvin osin:
- Aiello, G. & Parry, K. (2020). Visual communication. Understanding images in media culture. Los Angeles: SAGE.
- Buckingham, D. (2019). The Media Education Manifesto. Cambridge: Polity Press.
- Herkman, J. (2007). Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino.
- Hobbs, R. (2021). Media Literacy in Action. Questioning the Media. Lanham: Rowman & Littlefield.
- Potter, J. (2021). Media literacy. 12. uudistettu painos. California: SAGE.
- Sinquefield-Kangas, R. & Myllyntaus, O. (2019). Herbert Read and the Fourth Industrial Revolution: A Visual Arts Curriculum Framework?. Teoksessa: Learning trought Art: Lessons for the 21st Century?.
- Räsänen, M. (2017). Median taideperustainen monilukutaito.
- Salmela, K. (2023). Opettajan tekijänoikeuskäsikirja. Selviytymisopas tekijänoikeuksien viidakkoon.
- Seppänen, J. (2005). Visuaalinen kulttuuri: teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle.
- Shifman, L. (2013). Memes in digital culture. Massachusetts: The MIT Press.
- Salomaa, S. & Palsa, L. (2019). Medialukutaito Suomessa. Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Helsinki: OKM.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Heikko (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.