Skip to main content

Media pedagogy (4cr)

Code: UKUV0116V24-3002

General information


Enrollment
02.12.2024 - 03.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.03.2025 - 30.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Art Education
Teachers
Annamari Manninen
Marjo Pernu
Teacher in charge
Marjo Pernu
Scheduling groups
Harjoitusryhmä 1 kuvo 1 R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 2 kuvo 1 R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Harjoitusryhmä 3/ luokanopettajat 25 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Group Exercise 1
Group Exercise 2
Group Exercise 3
Course
UKUV0116V24

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- tunnistaa mediasisältöjen vastaanottoon ja tulkintaan liittyviä tekijöitä
- hyödyntää joitakin mediasisältöjen analyysimenetelmiä
- arvioida mediasisältöjen tekstityyppejä, vaikuttavuutta ja paikkaansapitävyyttä
- tunnistaa reflektiivisten taitojen merkityksen osana medialukutaitoa
- hyödyntää mediailmaisun keinoja, tekniikoita ja välineitä omissa mediatuotoksissaan ja niiden julkaisussa
- tunnistaa visuaalisen lukutaidon merkityksen osana medialukutaitoa
- tunnistaa monilukutaidon ja multimodaalisuuden merkityksiä mediakulttuurissa
- hahmottaa mediakulttuurin ja -ympäristön piirteitä eri ajoissa
- hahmottaa median yksilöllisiä ja yhteisöllisiä sekä lokaaleja ja globaaleja merkityksiä
- tunnistaa median ja hyvinvoinnin välisiä kytköksiä
- hahmottaa koulun ja kasvatuksen mediakasvatukselliset tavoitteet
- hahmottaa kuvataidekasvatuksen mediakasvatuksellisia tehtäviä ja aseman mediakasvatuksen kentällä
- tunnistaa kuvataidekasvatukseen liittyviä tekijänoikeudellisia kysymyksiä
- hyödyntää mediailmaisua, -tekniikoita ja -välineitä sekä mediaympäristöön liittyviä ilmiöitä omassa pedagogisessa työssään

Execution methods

Luennot 12 h ja ohjatut harjoitustyöt 27 h, itsenäinen työskentely 64 h.

Luennot järjestetään etäopetuksena ja harjoitukset lähiopetuksena. Kurssilla käytetään sekä digitaalisia että analogisia työskentelytapoja -ja ympäristöjä.

Accomplishment methods

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja harjoituksiin (läsnäolovelvollisuus = 80%), annetut harjoitustehtävät ja lopputyö.

Content

- medialukutaito
- visuaalinen lukutaito osana medialukutaitoa
- monilukutaito ja multimodaalisuus
- mediakulttuurin ja -ympäristön piirteet eri aikoina
- median yksilölliset ja yhteisölliset sekä lokaalit ja globaalit merkitykset
- hyvinvointitaidot mediassa
- mediakasvatus osana kuvataidekasvatusta
- tekijänoikeudet kuvataidekasvatuksessa

Materials

Oheiskirjallisuus soveltuvin osin: 




  • Aiello, G. & Parry, K. (2020). Visual communication. Understanding images in media culture. Los Angeles: SAGE.

  • Buckingham, D. (2019). The Media Education Manifesto. Cambridge: Polity Press.

  • Herkman, J. (2007). Kriittinen mediakasvatus. Tampere: Vastapaino.

  • Hobbs, R. (2021). Media Literacy in Action. Questioning the Media. Lanham: Rowman & Littlefield.

  • Potter, J. (2021). Media literacy. 12. uudistettu painos. California: SAGE.

  • Sinquefield-Kangas, R. & Myllyntaus, O. (2019). Herbert Read and the Fourth Industrial Revolution: A Visual Arts Curriculum Framework?. Teoksessa: Learning trought Art: Lessons for the 21st Century?.

  • Räsänen, M. (2017). Median taideperustainen monilukutaito.

  • Salmela, K. (2023). Opettajan tekijänoikeuskäsikirja. Selviytymisopas tekijänoikeuksien viidakkoon.

  • Seppänen, J. (2005). Visuaalinen kulttuuri: teoriaa ja metodeja mediakuvan tulkitsijalle.

  • Shifman, L. (2013). Memes in digital culture. Massachusetts: The MIT Press.

  • Salomaa, S. & Palsa, L. (2019). Medialukutaito Suomessa. Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Helsinki: OKM.


Assessment criteria, satisfactory (1)

Heikko (0)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden heikko.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden välttävä tai tyydyttävä.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden hyvä tai kiitettävä.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)

Oppimisen näyttö on kurssin oppimistavoitteisiin nähden erinomainen.

Go back to top of page