Siirry suoraan sisältöön

Lämpöpumput ja kylmätekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL183-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Petri Kuisma

Vastuuhenkilö

Petri Kuisma

Opiskelijaryhmät

  • RA51R22S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää kylmäteknisten laitteiden ja laitosten suunnittelu- ja mitoitusperusteet. Opiskelija ymmärtää lämpöpumppujen suunnittelu- ja mitoitusperusteet. Opiskelija osaa käyttää lg p,h-diagrammeja.

Sisältö

Kylmätekniikka faasimuutosten avulla, lg p,h-diagrammit. Kylmäaineet. Kylmälaitteiden mitoitus, höyrystimen ja lauhduttimen lämmönsiirto, kylmäkoneen toimintapisteen määrittäminen. Jäähdytyslaitosten suunnittelu, lämpöeristeet. 

Aika ja paikka

5.1. 31.5. 2025

Oppimateriaalit

Kylmätekniikka: Kylmätuki Oy, 1996; ISBN 951-96449-4-6 Käytännön kylmätekniikka: Roald Nydal, 1994: ISBN 951-96449-1-1 Kylmätekniikan perusteet: E. Kaapola; A. Hirvelä; M. Jokela; J. Kianta, 2011: ISBN 978-952-13-3480-1. Kylmälaitoksen suunnittelu: P. Hakala; E. Kaapola, 2011: ISBN978-952-13-3321-7 Tunnilla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Tentti, laskuharjoitukset, harjoitustyöt ja luennot

Sisällön jaksotus

Kylmätekniikka faasimuutosten avulla, jäähdytysprosessit, kylmäaineet, lg p, h-diagrammit. Kylmäaineet . Kompressorin mitoitus, erilaisia kompressorirakenteita. Höyrystimen ja lauhduttimen lämmönsiirto. Kylmäkoneen toimintapisteen määrittäminen. Jäähdytyslaitosten suunnittelu, lämpöeristeet.
LÄMPÖPUMPUT

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää kylmäteknisten laitteiden ja laitosten toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperusteet pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää lämpöpumppujen toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperusteet pääpiirteittäin. Opiskelija osaa käyttää lg p,h-diagrammeja osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa kylmäteknisiä laitteita ja laitoksia osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa lämpöpumppuja osittain itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää kylmäteknisten laitteiden ja laitosten toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperusteet. Opiskelija osaa selittää lämpöpumppujen toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperustee. Opiskelija osaa käyttää lg p,h-diagrammeja itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa kylmäteknisiä laitteita ja laitoksia itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa lämpöpumppuja itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää kylmäteknisten laitteiden ja laitosten toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperusteet. Opiskelija osaa selittää lämpöpumppujen toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperustee. Opiskelija osaa käyttää lg p,h-diagrammeja itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa kylmäteknisiä laitteita ja laitoksia itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa lämpöpumppuja itsenäisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee opintojakson tavoitteiden mukaisia oppimistehtäviä. Tulokset ja tekemisen laatu eivät täytä vain työlle asetettuja minimivaatimuksia. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.