Lämpöpumput ja kylmätekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL183-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 16.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Petri Kuisma
Vastuuhenkilö
Petri Kuisma
Opiskelijaryhmät
-
RA51R22SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää kylmäteknisten laitteiden ja laitosten suunnittelu- ja mitoitusperusteet. Opiskelija ymmärtää lämpöpumppujen suunnittelu- ja mitoitusperusteet. Opiskelija osaa käyttää lg p,h-diagrammeja.
Sisältö
Kylmätekniikka faasimuutosten avulla, lg p,h-diagrammit. Kylmäaineet. Kylmälaitteiden mitoitus, höyrystimen ja lauhduttimen lämmönsiirto, kylmäkoneen toimintapisteen määrittäminen. Jäähdytyslaitosten suunnittelu, lämpöeristeet.
Aika ja paikka
5.1. 31.5. 2025
Oppimateriaalit
Kylmätekniikka: Kylmätuki Oy, 1996; ISBN 951-96449-4-6 Käytännön kylmätekniikka: Roald Nydal, 1994: ISBN 951-96449-1-1 Kylmätekniikan perusteet: E. Kaapola; A. Hirvelä; M. Jokela; J. Kianta, 2011: ISBN 978-952-13-3480-1. Kylmälaitoksen suunnittelu: P. Hakala; E. Kaapola, 2011: ISBN978-952-13-3321-7 Tunnilla jaettava materiaali
Opetusmenetelmät
Tentti, laskuharjoitukset, harjoitustyöt ja luennot
Sisällön jaksotus
Kylmätekniikka faasimuutosten avulla, jäähdytysprosessit, kylmäaineet, lg p, h-diagrammit. Kylmäaineet . Kompressorin mitoitus, erilaisia kompressorirakenteita. Höyrystimen ja lauhduttimen lämmönsiirto. Kylmäkoneen toimintapisteen määrittäminen. Jäähdytyslaitosten suunnittelu, lämpöeristeet.
LÄMPÖPUMPUT
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää kylmäteknisten laitteiden ja laitosten toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperusteet pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää lämpöpumppujen toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperusteet pääpiirteittäin. Opiskelija osaa käyttää lg p,h-diagrammeja osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa kylmäteknisiä laitteita ja laitoksia osittain itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa lämpöpumppuja osittain itsenäisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää kylmäteknisten laitteiden ja laitosten toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperusteet. Opiskelija osaa selittää lämpöpumppujen toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperustee. Opiskelija osaa käyttää lg p,h-diagrammeja itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa kylmäteknisiä laitteita ja laitoksia itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa lämpöpumppuja itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää kylmäteknisten laitteiden ja laitosten toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperusteet. Opiskelija osaa selittää lämpöpumppujen toimintaperiaatteet sekä suunnittelu- ja mitoitusperustee. Opiskelija osaa käyttää lg p,h-diagrammeja itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa kylmäteknisiä laitteita ja laitoksia itsenäisesti. Opiskelija osaa suunnitella ja mitoittaa lämpöpumppuja itsenäisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei tee opintojakson tavoitteiden mukaisia oppimistehtäviä. Tulokset ja tekemisen laatu eivät täytä vain työlle asetettuja minimivaatimuksia. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.