Peliohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: R504TL108-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 28.11.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Petri Hannula
Vastuuhenkilö
Petri Hannula
Ajoitusryhmät
- Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
R54T24STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2024
Koulutusryhmat
- Ryhmä 1
- Ryhmä 2
Tavoitteet
Opiskelija osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen. Opiskelija osaa valita toteutukseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja. Opiskelija osaa toteuttaa yksinkertaisen NPC (non-player-character) -hahmon.
Sisältö
Pelimoottorien ominaisuudet ja hyödyt
Pelimekaniikan toteuttaminen
Interaktiot
HUD/UI-ohjelmointi
Kenttäsuunnittelutyökalujen käyttäminen
Assettien tekeminen ja käyttäminen pelitoteutuksessa
AI ja reitinhakualgoritmit
Äänien toteuttaminen ja ohjelmointi
Pelianimaation toteuttaminen
Oppimateriaalit
Käytössä olevan pelimoottorin online documentaatio. Tony Manninen: Pelisuunnitteljan käsikirja - Ideasta eteenpäin ( 2007 ) Jesse Schell: The art of game design - A book of lenses. Salen / Zimmermann: Rules of play
Opetusmenetelmät
Luentojen käyttä käydään läpi valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä.
Opiskelijoilla on käytössään Moodle työtila, jonka kautta videot ( osa teoriasta on videomateriaalina ), harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään.
Opintojaksolla ei ole esitietovaatimuksia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee pelimoottorien käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija pystyy käyttämään kenttäsuunnitelutyökaluja ja rakentamaan peliympäristön. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason tehtäviä sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa valita pelin rakentamiseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia pelimekaniikkoja.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija osaa rakentaa peliympäristön ja rakentaa sinne toiminnallisuuksia. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.
Hylätty (0)
Suoritetut tehtävät moodle työtilassa ja niistä saadut pisteet.
50 pistettä on läpi pääsyn raja.
50-65 1-2
65-80 3-4
Vaihtoehtoinen suoritustapa: Oppimispäiväkirjavideo
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee pelimoottorien käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija pystyy käyttämään kenttäsuunnitelutyökaluja ja rakentamaan peliympäristön. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason tehtäviä sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa valita pelin rakentamiseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia pelimekaniikkoja.
Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija osaa rakentaa peliympäristön ja rakentaa sinne toiminnallisuuksia. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia.
Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.