Skip to main content

Game Programming (5 cr)

Code: R504TL108-3008

General information


Enrollment
24.03.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.09.2025 - 28.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Engineering, Information Technology
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Teachers
Petri Hannula
Teacher in charge
Petri Hannula
Scheduling groups
Ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Groups
R54T24S
Bachelor of Engineering, Information Technology (full time day studies), autumn 2024
Small groups
Group 1
Group 2
Course
R504TL108

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen. Opiskelija osaa valita toteutukseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja. Opiskelija osaa toteuttaa yksinkertaisen NPC (non-player-character) -hahmon.

Content

Pelimoottorien ominaisuudet ja hyödyt
Pelimekaniikan toteuttaminen
Interaktiot
HUD/UI-ohjelmointi
Kenttäsuunnittelutyökalujen käyttäminen
Assettien tekeminen ja käyttäminen pelitoteutuksessa
AI ja reitinhakualgoritmit
Äänien toteuttaminen ja ohjelmointi
Pelianimaation toteuttaminen

Materials

Käytössä olevan pelimoottorin online documentaatio. Tony Manninen: Pelisuunnitteljan käsikirja - Ideasta eteenpäin ( 2007 ) Jesse Schell: The art of game design - A book of lenses. Salen / Zimmermann: Rules of play


Teaching methods

Luentojen käyttä käydään läpi valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä.

Opiskelijoilla on käytössään Moodle työtila, jonka kautta videot ( osa teoriasta on videomateriaalina ), harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään.

Opintojaksolla ei ole esitietovaatimuksia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee pelimoottorien käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä yksinkertaisen pelimekaniikan.

Opiskelija osaa hyödyntää joitakin pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija pystyy käyttämään kenttäsuunnitelutyökaluja ja rakentamaan peliympäristön. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti perustason tehtäviä sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa valita pelin rakentamiseen sopivan pelimoottorin. Opiskelija osaa pelimoottoria hyödyntäen tehdä erilaisia pelimekaniikkoja.

Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia. Opiskelija osaa rakentaa peliympäristön ja rakentaa sinne toiminnallisuuksia. Opiskelija osaa tuoda pelitoteutukseen assetteja ja tehdä niille toiminnallisuuksia.

Opiskelija pystyy ratkaisemaan ohjatusti haastavia toimeksiantoja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa digitaalisista materiaaleista.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa hyödyntää kattavasti pelimoottorin ominaisuuksia rakentaakseen toimivia pelimekaniikkoja monipuoliseen peliympäristöön.

Go back to top of page