Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikka ammatillisena orientaationa (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S008-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 19.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
12.09.2025 - 06.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 56
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Sari Leppälä
Ryhmät
KAO71S25K
Sosionomikoulutus (avoin amk) Kemi kevät 2025
Opintojakso
K701S008

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia sekä kehittää kriittistä ja tiedostavaa ajatteluaan
• muodostaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaa ja ymmärtää oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksensä merkityksen työssä.

Sisältö

• sosiaalipedagogiikan arvo- ja teoriatausta ja keskeiset käsitteet
• sosiaalipedagoginen työote ja ajattelu- ja toimintatavat sekä ekososiaalinen sivistys

Aika ja paikka

Syksy 2025, 1. periodi

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit löydettävissä Moodle-oppimisalustalla. 


Opetusmenetelmät

- Zoom Luennot; itsenäisesti kuunneltavat ja reaaliajassa toteutetut
- toiminnallinen työpajapäivä opiskelijan valitseman asiakasryhmän kanssa
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Ennakko- ja välitehtävät, Oppimistehtävä
-Akvaariotentti kirjasta Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen työpaja opiskelijan valitseman asiakasryhmän kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan lähtökohtia
- hahmottaa osin omaa ammatillista ajattelua sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin.
- osaa nimetä joitakin sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita ja osin kuvata niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsitykseen.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan lähtökohtia ja osaa osin tarkastella omaa ajatteluaan sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa selittää sosiaalipedagogiikan osa-alueet sekä tarkastella niiden yhteyttä oppimis-, tieto- ja ihmiskäistyksiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- ymmärtää sosiaalipedagogiikan keskeisten lähtökohtien merkityksen asiakastyössä, jonka avulla kehittää omaa ajatteluaan
- osaa yhdistellä sosiaalipedagogiikan keskeisiä osa-alueita tietoon oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksistä, ymmärtäen niiden merkityksen ammatillisessa työskentelyssä.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyöskentelyssä pyrkien oman ajattelun ja toiminnan tietoiseen kehittämiseen
- osaa analysoida sosiaalipedagogiikan osa-alueita ja perustella niiden yhteyttä oppimis- tieto- ja ihmiskäsityksiin ammatillisessa työssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti sosiaalipedagogiikan lähtökohtia asiakastyössä huomioiden sosiaalipedagogiikan moninaiset näkökulmat ja yhteiskunnallisen kontekstin
- osaa arvioida omaa ajatteluaan ja toimintaansa sosiaalipedagogisesta näkökulmasta käsin
- osaa soveltaa kokonaisvaltaisesti tietoa sosiaalipedagogiikan eri osa-alueista, niiden ulottuvuuksista ja yhteydestä oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiin työskentelyssään
- reflektoi, tarkastelee, perustelee ja tuottaa uusia ajatuksia omaan oppimis-, tieto- ja ihmiskäsityksiinsä.

Lisätiedot

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kontaktitunneilla. Oppimis- -tunti ja välitehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Työpajapäivä tulee olla hyväksytysti toteutettu. Tentti tulee olla hyväksytysti suoritettu.

Siirry alkuun