Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S003-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.10.2024 - 10.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.04.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Kirsi Poikajärvi
Ryhmät
KAO71S25K
Sosionomikoulutus (avoin amk) Kemi kevät 2025
Opintojakso
K701S003

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa
• omaa valmiudet luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita aikuisten ja ikääntyvien parissa
• tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
• ymmärtää sosiaalialan työn aikuisten ja ikääntyvien parissa.

Sisältö

• palvelutarpeen arviointi, palvelu- ja sosiaaliohjaus aikuisten ja ikääntyvien parissa
• ammattieettinen toiminta aikuisten ja ikääntyvien parissa
• osallisuuden tukeminen
• keskeinen lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä

Aika ja paikka

Kevät 2025
10.3.2025-31.05.2025
Verkko-opetus Zoom-työtilassa, Moodle-alustalla

Oppimateriaalit

Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.



Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.


Opetusmenetelmät

Verkko-opetus Zoom-työtilassa, Moodle-alustalla
- Oppimistehtävä
- Tuntitehtävät ryhmissä
- Itsenäinen työskentely
- Oppimiskeskustelut
- Ryhmäarviointi
Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tunnistaa eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- muistaa aikuisten ja ikääntyvien teoriaperustaa ja käsitteitä
- tunnistaa aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien eettisen toiminnan merkityksen sosiaalialan työssä
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien tietoperustaa ja käsitteitä
- tietää osittain aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestämän rakenteita ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita
- opiskelija tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa ja ymmärtää eettisen toiminnan arvon
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- tietää ja osaa soveltaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa erinomaisesti soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa ja arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita muuttuvissa asiakastilanteissa
- tietää erittäin hyvin aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä
- osaa soveltaa ja kehittää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.

Siirry alkuun