Sosiaalialan ammatillinen osaaminen aikuisten ja ikääntyvien parissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S003-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.10.2024 - 10.04.2025
Ajoitus
11.04.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kirsi Poikajärvi
Opiskelijaryhmät
-
KAO71SK25Sosionomikoulutus (avoin amk) Kemi kevät 2025
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kuvata sosiaalialan ammatillista ja eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa
• omaa valmiudet luoda ammatillisia vuorovaikutussuhteita aikuisten ja ikääntyvien parissa
• tuntee sosiaalista turvallisuutta tuottavia palvelujärjestelmiä
• ymmärtää sosiaalialan työn aikuisten ja ikääntyvien parissa.
Sisältö
• palvelutarpeen arviointi, palvelu- ja sosiaaliohjaus aikuisten ja ikääntyvien parissa
• ammattieettinen toiminta aikuisten ja ikääntyvien parissa
• osallisuuden tukeminen
• keskeinen lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä
Aika ja paikka
Kevät 2025
10.3.2025-31.05.2025
Verkko-opetus Zoom-työtilassa, Moodle-alustalla
Oppimateriaalit
Moodlessa mainittu materiaali ja muu opettajan osoittama materiaali.
Opiskelijan itsenäinen tiedonhaku.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus Zoom-työtilassa, Moodle-alustalla
- Oppimistehtävä
- Tuntitehtävät ryhmissä
- Itsenäinen työskentely
- Oppimiskeskustelut
- Ryhmäarviointi
Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- muistaa aikuisten ja ikääntyvien teoriaperustaa ja käsitteitä
- tunnistaa aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien eettisen toiminnan merkityksen sosiaalialan työssä
- ymmärtää aikuisten ja ikääntyvien tietoperustaa ja käsitteitä
- tietää osittain aikuisten ja ikääntyvien palvelujärjestämän rakenteita ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää eettisen toiminnan merkityksen aikuisten ja ikääntyvien parissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita
- opiskelija tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa eettistä toimintaa aikuisten ja ikääntyvien parissa ja ymmärtää eettisen toiminnan arvon
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- tietää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- tietää ja osaa soveltaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita hän osaa erinomaisesti soveltaa erilaisissa asiakastilanteissa
- osaa soveltaa ja arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita muuttuvissa asiakastilanteissa
- tietää erittäin hyvin aikuisiin ja ikääntyviin liittyvät palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä
- osaa soveltaa ja kehittää aikuisiin ja ikääntyviin liittyvää ammatillista toimintaa hyödyntäen tutkimustietoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää opintojaksolle kuuluvien ryhmätehtävien, itsenäisten tehtävien ja oppimistehtävän palauttaminen ilmoitettuun palautuspäivämäärään mennessä sekä tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Opintojakson oppimistehtävä arvioidaan numeraalisesti 1-5.
Opintojakso arvioidaan hyl-5, kaikki opintojaksolle kuuluvat tehtävät vaikuttavat kokonaisarviointiin.