Peliliiketoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: R504TL300-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 26.04.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Tutkinto-ohjelma
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Liiketalouden koulutus, Rovaniemi
Opettaja
- Sanni Mustonen
- Toni Westerlund
- Jarkko Piippo
- Jaakko Lahtinen
Vastuuhenkilö
Sanni Mustonen
Opiskelijaryhmät
-
TA42T19KTietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2019
-
R54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
-
T26K23SKuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023
-
RA54T21STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021
-
RA54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
-
R54T22STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
-
R54T23STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2023
-
TA42T21KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
-
TA42T23KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2023
-
RA54T23STieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023
-
TA42T22KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2022
-
T26K22SKuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022
-
T26K21SKuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Ymmärtää pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteet
Ymmärtää kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteet
On tutustunut erilaisiin mahdollisuuksiin suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia
On harjoitellut suunnittelua ja budjetointia omassa peliprojektissaan
Sisältö
Pelinkehitystiimissä toimiminen
Pelifirman toiminta
Kaupallisen pelin suunnittelu ja potentiaalin kartoitus
Pelin budjetointi
Aika ja paikka
Aloitustapaaminen paikan päällä Rovaniemellä. Myöhemmät tapaamiset pääosin Teamsissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3639
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
Toimii osana pelikehitystiimiä ja ottaa vastaan tehtäviä
Tuntee peliliiketoiminnan peruskäsitteistöä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
Osaa kuunnella, vuorovaikuttaa sekä osittaa ja jakaa tehtäviä osana pelikehitystiimiä
Osaa ottaa aktiivisen roolin ryhmässä
Tuntee peliliiketoiminnan peruskäsitteistön ja osaa soveltaa joitain peliliiketoiminnan osa-alueita työssään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
Osaa johtaa pelikehitystiimiä tai sen osakokonaisuutta
Tuntee laajasti peliliiketoiminnan käsitteistön ja liiketoiminnan vaiheet
Osaa soveltaa laajasti erilaisia peliliiketoiminnan suunnittelukäytäntöjä työssään
Hylätty (0)
0 / Hylätty:
Kaikki kirjalliset tehtävät palauttamatta
Riittämätön läsnäolo
Ei ymmärrä pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteita
Ei ymmärrä kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteita
Ei tunne erilaisia mahdollisuuksia suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia
Ei ole osallistunut suunnitteluun ja budjetointiin omassa tai ryhmän peliprojektissa
Ei kykene keskustelemaan ja työskentelemään ryhmän kanssa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Merkittävä osa tehtävistä palauttamatta
Ymmärtää pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteet välttävästi
Ymmärtää kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteet välttävästi
On tutustunut erilaisiin mahdollisuuksiin suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia, mutta ei osaa soveltaa niitä
On osoittanut välttävää suunnittelu- ja budjetointiosaamista omassa tai ryhmän peliprojektissa
Kykenee keskustelemaan ja työskentelemään ryhmän kanssa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3
Kaikki kirjalliset tehtävät palautettu
Ymmärtää pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteet hyvin
Ymmärtää kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteet hyvin
On tutustunut erilaisiin mahdollisuuksiin suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia ja pystyy soveltamaan niitä
On osoittanut hyvää suunnittelu- ja budjetointiosaamista omassa tai ryhmän peliprojektissa
Osoittaa hyviä keskustelu- ja ryhmätyötaitoja
4
Kaikki kirjalliset tehtävät palautettu
Ymmärtää kiitettävästi pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteita
Ymmärtää kiitettävästi kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteita
Osaa kiitettävästi soveltaa erilaisia mahdollisuuksia suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia
On osoittanut kiitettävää suunnittelu- ja budjetointiosaamista omassa tai ryhmän peliprojektissa
Osoittaa kiitettäviä keskustelu- ja ryhmätyötaitoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki kirjalliset tehtävät palautettu
Ymmärtää erinomaisesti pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteita
Ymmärtää erinomaisesti kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteita
Osaa erinomaisesti soveltaa erilaisia mahdollisuuksia suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia
On osoittanut erinomaista suunnittelu- ja budjetointiosaamista omassa tai ryhmän peliprojektissa
Osoittaa erinomaisia keskustelu- ja ryhmätyötaitoja
Esitietovaatimukset
Jakso joko käydään yhdessä kesäpeliopintojen kanssa, tai opiskelijalla on itsenäinen riittävän pitkällä oleva pelinkehitysprojekti.