Siirry suoraan sisältöön

Peliliiketoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: R504TL300-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 26.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 28

Tutkinto-ohjelma

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Liiketalouden koulutus, Rovaniemi

Opettaja

  • Toni Westerlund
  • Jarkko Piippo
  • Sanni Mustonen
  • Jaakko Lahtinen

Vastuuhenkilö

Sanni Mustonen

Opiskelijaryhmät

  • TA42T19K
    Tietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2019
  • R54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2021
  • T26K23S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, Syksy 2023
  • RA54T21S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2021
  • RA54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2022
  • R54T22S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2022
  • R54T23S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopinnot), syksy 2023
  • TA42T21K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
  • TA42T23K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2023
  • RA54T23S
    Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (verkko-opinnot), syksy 2023
  • TA42T22K
    Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuototo-opinnot), Tornio, kevät 2022
  • T26K22S
    Kuvataiteilijakoulutus (päiväopinnot), Tornio, syksy 2022
  • T26K21S
    Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
Ymmärtää pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteet
Ymmärtää kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteet
On tutustunut erilaisiin mahdollisuuksiin suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia
On harjoitellut suunnittelua ja budjetointia omassa peliprojektissaan

Sisältö

Pelinkehitystiimissä toimiminen
Pelifirman toiminta
Kaupallisen pelin suunnittelu ja potentiaalin kartoitus
Pelin budjetointi

Aika ja paikka

Aloitustapaaminen paikan päällä Rovaniemellä. Myöhemmät tapaamiset pääosin Teamsissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Lapin yliopiston läsnäoleva tutkinto-opiskelija voi ilmoittautua maksutta Lapin ammattikorkeakoulun tarjoamiin LUC-opintoihin, mikäli opinnot voi liittää omaan tutkintoon. Ilmoittautuminen tapahtuu Lapin ammattikorkeakoulun Hakijan työpöydällä: https://hakeutuminen-amk.peppi4.lapit.csc.fi/web/hakijan-tyopoyta/opiskeluhaku#3639

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija:
Toimii osana pelikehitystiimiä ja ottaa vastaan tehtäviä
Tuntee peliliiketoiminnan peruskäsitteistöä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija:
Osaa kuunnella, vuorovaikuttaa sekä osittaa ja jakaa tehtäviä osana pelikehitystiimiä
Osaa ottaa aktiivisen roolin ryhmässä
Tuntee peliliiketoiminnan peruskäsitteistön ja osaa soveltaa joitain peliliiketoiminnan osa-alueita työssään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
Osaa johtaa pelikehitystiimiä tai sen osakokonaisuutta
Tuntee laajasti peliliiketoiminnan käsitteistön ja liiketoiminnan vaiheet
Osaa soveltaa laajasti erilaisia peliliiketoiminnan suunnittelukäytäntöjä työssään

Hylätty (0)

0 / Hylätty:
Kaikki kirjalliset tehtävät palauttamatta
Riittämätön läsnäolo
Ei ymmärrä pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteita
Ei ymmärrä kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteita
Ei tunne erilaisia mahdollisuuksia suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia
Ei ole osallistunut suunnitteluun ja budjetointiin omassa tai ryhmän peliprojektissa
Ei kykene keskustelemaan ja työskentelemään ryhmän kanssa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Merkittävä osa tehtävistä palauttamatta
Ymmärtää pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteet välttävästi
Ymmärtää kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteet välttävästi
On tutustunut erilaisiin mahdollisuuksiin suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia, mutta ei osaa soveltaa niitä
On osoittanut välttävää suunnittelu- ja budjetointiosaamista omassa tai ryhmän peliprojektissa
Kykenee keskustelemaan ja työskentelemään ryhmän kanssa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Kaikki kirjalliset tehtävät palautettu
Ymmärtää pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteet hyvin
Ymmärtää kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteet hyvin
On tutustunut erilaisiin mahdollisuuksiin suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia ja pystyy soveltamaan niitä
On osoittanut hyvää suunnittelu- ja budjetointiosaamista omassa tai ryhmän peliprojektissa
Osoittaa hyviä keskustelu- ja ryhmätyötaitoja

4
Kaikki kirjalliset tehtävät palautettu
Ymmärtää kiitettävästi pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteita
Ymmärtää kiitettävästi kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteita
Osaa kiitettävästi soveltaa erilaisia mahdollisuuksia suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia
On osoittanut kiitettävää suunnittelu- ja budjetointiosaamista omassa tai ryhmän peliprojektissa
Osoittaa kiitettäviä keskustelu- ja ryhmätyötaitoja

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikki kirjalliset tehtävät palautettu
Ymmärtää erinomaisesti pelin kehitystiimin rakentamisen ja toiminnan periaatteita
Ymmärtää erinomaisesti kaupallisen pelin budjetoinnin periaatteita
Osaa erinomaisesti soveltaa erilaisia mahdollisuuksia suunnitella pelin kaupallistamista ja kartoittaa pelin potentiaalia
On osoittanut erinomaista suunnittelu- ja budjetointiosaamista omassa tai ryhmän peliprojektissa
Osoittaa erinomaisia keskustelu- ja ryhmätyötaitoja

Esitietovaatimukset

Jakso joko käydään yhdessä kesäpeliopintojen kanssa, tai opiskelijalla on itsenäinen riittävän pitkällä oleva pelinkehitysprojekti.