Siirry suoraan sisältöön

Työllistymisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701S030-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
16.09.2025 - 20.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Martti Ainonen
Ryhmät
KA71S23S_1
Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
KA71S23S_2
Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Opintojakso
K701S030

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti.
Moodle alustalla työskentelyä ensimmäisen ja viimeisen lukujärjestystunnin välillä.

Tavoitteet

Opiskelija
• tuntee työmarkkinoiden toimintalogiikan ja tietää työllistymiseen liittyvät palvelut ja palveluprosessit
• tietää työllistymiseen liittyvän keskeisen lainsäädännön
• osaa tukea ja ohjata työllistymiseen ja ammatillisen polun etsimiseen liittyvissä kysymyksissä.

Sisältö

• työvoimapolitiikka
• työmarkkinat ja niiden toimintalogiikka
• työllistymistä tukevien palveluiden (myös digitaaliset palvelut) ja työllisyyspalveluiden prosessit, asiakasryhmät ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö

Aika ja paikka

Syksy 2025.
Kemin kampus ja verkkototeutus.

Oppimateriaalit

-Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys.



-Murto, J. (2018). Työnhakijan ja työntekijän osaamisen kehittäminen työvoimapolitiikan osana. Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta.



-Palmgren, M., Ainonen, M., Hirvonen, J., Puisto, I. (2023). Lapin sosiaalinen kädenjälki: Yhteinen toimintamalli työn ja tekijöiden kohtaamiseen. Lapin ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-501-4



- Salmi, E. & Savela-Vilmari, K. (toim.) (2021) Yhteiskunnallinen yrittäjyys suomessa malli osatyökykyisten henkilöiden työllistämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu. DIAK työelämä 24. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-387-2



-Työ- ja elinkeinoministeriö 2024. Työpoliittinen aikakauskirja vuosilta 2023-2024. https://tem.fi/tyopoliittinen-aikakauskirja -



-Moodlessa oleva materiaali



Verkkosivuja:



-https://tyomarkkinatori.fi/



-Työ- ja elinkeinoministeriö., https://tem.fi/etusivu


Opetusmenetelmät

Orientoivia luentoja ja tehtäviä. Tehtävät yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana.
Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.
Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja yhdessä työskentelyä.

Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta.
Referaatti tehtävä ja Moodle alustalla käytävä keskustelu arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Opetuksen päätyttyä yhteinen verkkotentti, jossa monivalintatehtäviä ja essee tyyppinen vastaus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohdat sovitaan aloituksessa (syksyllä 2 kertaa).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen AMK:n ohjeistuksen mukaisesti.
EXAM -tentti mainitusta lähdekirjallisuudesta soveltuvin osin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työ jakaantuu kontakti- ja etäopetukseen sekä itsenäiseen opiskeluun (n. 20%),
Moodle alustalla työskentelyyn ja tehtävien tekoon siellä (n. 60%) sekä
Valmistautumiseen ja osallistumiseen tenttiin (n, 20%).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää mekaanisesti ilmiöissä ja tilanteissa
- tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän ymmärtää käsitteiden välisiä suhteita ja merkityksiä työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja asioissa
- opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita soveltaa työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa arvioida ja perustella toimintaa jonkin verran tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Hyvä (4):

Opiskelija
- osaa soveltaa teoriaperustaa ja käsitteitä työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa arvioida ja perustella toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa soveltaa teoriaperustaa ja käsitteitä asiantuntevasti erilaissa työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- analysoi ja perustelee toimintaa monipuolisesti ja kriittisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Siirry alkuun