Työllistymisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S030-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.03.2025 - 15.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
16.09.2025 - 20.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus
- Toimipiste
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Martti Ainonen
- Ryhmät
-
KA71S23S_1Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
-
KA71S23S_2Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
- Opintojakso
- K701S030
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti.
Moodle alustalla työskentelyä ensimmäisen ja viimeisen lukujärjestystunnin välillä.
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee työmarkkinoiden toimintalogiikan ja tietää työllistymiseen liittyvät palvelut ja palveluprosessit
• tietää työllistymiseen liittyvän keskeisen lainsäädännön
• osaa tukea ja ohjata työllistymiseen ja ammatillisen polun etsimiseen liittyvissä kysymyksissä.
Sisältö
• työvoimapolitiikka
• työmarkkinat ja niiden toimintalogiikka
• työllistymistä tukevien palveluiden (myös digitaaliset palvelut) ja työllisyyspalveluiden prosessit, asiakasryhmät ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö
Aika ja paikka
Syksy 2025.
Kemin kampus ja verkkototeutus.
Oppimateriaalit
-Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys.
-Murto, J. (2018). Työnhakijan ja työntekijän osaamisen kehittäminen työvoimapolitiikan osana. Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta.
-Palmgren, M., Ainonen, M., Hirvonen, J., Puisto, I. (2023). Lapin sosiaalinen kädenjälki: Yhteinen toimintamalli työn ja tekijöiden kohtaamiseen. Lapin ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-501-4
- Salmi, E. & Savela-Vilmari, K. (toim.) (2021) Yhteiskunnallinen yrittäjyys suomessa malli osatyökykyisten henkilöiden työllistämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu. DIAK työelämä 24. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-387-2
-Työ- ja elinkeinoministeriö 2024. Työpoliittinen aikakauskirja vuosilta 2023-2024. https://tem.fi/tyopoliittinen-aikakauskirja -
-Moodlessa oleva materiaali
Verkkosivuja:
-Työ- ja elinkeinoministeriö., https://tem.fi/etusivu
Opetusmenetelmät
Orientoivia luentoja ja tehtäviä. Tehtävät yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana.
Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.
Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja yhdessä työskentelyä.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta.
Referaatti tehtävä ja Moodle alustalla käytävä keskustelu arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Opetuksen päätyttyä yhteinen verkkotentti, jossa monivalintatehtäviä ja essee tyyppinen vastaus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttiajankohdat sovitaan aloituksessa (syksyllä 2 kertaa).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen AMK:n ohjeistuksen mukaisesti.
EXAM -tentti mainitusta lähdekirjallisuudesta soveltuvin osin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ jakaantuu kontakti- ja etäopetukseen sekä itsenäiseen opiskeluun (n. 20%),
Moodle alustalla työskentelyyn ja tehtävien tekoon siellä (n. 60%) sekä
Valmistautumiseen ja osallistumiseen tenttiin (n, 20%).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää mekaanisesti ilmiöissä ja tilanteissa
- tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän ymmärtää käsitteiden välisiä suhteita ja merkityksiä työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja asioissa
- opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita soveltaa työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa arvioida ja perustella toimintaa jonkin verran tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa teoriaperustaa ja käsitteitä työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa arvioida ja perustella toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa teoriaperustaa ja käsitteitä asiantuntevasti erilaissa työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- analysoi ja perustelee toimintaa monipuolisesti ja kriittisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.