Supporting Employment (5 cr)
Code: K701S030-3001
General information
- Enrollment
-
24.03.2025 - 15.09.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
16.09.2025 - 20.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Martti Ainonen
- Groups
-
KA71S23S_1Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
-
KA71S23S_2Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
- Course
- K701S030
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Vahvistetun työsuunnitelman mukaisesti.
Moodle alustalla työskentelyä ensimmäisen ja viimeisen lukujärjestystunnin välillä.
Objective
Student
• knows the operating logic of the labor market and knows the services and service processes related to employment
• know the key legislation related to employment
• knows how to support and guide in questions related to employment and finding a professional path.
Content
• työvoimapolitiikka
• työmarkkinat ja niiden toimintalogiikka
• työllistymistä tukevien palveluiden (myös digitaaliset palvelut) ja työllisyyspalveluiden prosessit, asiakasryhmät ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö
Location and time
Syksy 2025.
Kemin kampus ja verkkototeutus.
Materials
-Kajanoja, Jouko & Ahokas, Jussi (toim.) (2018) Työllisyyskysymys.
-Murto, J. (2018). Työnhakijan ja työntekijän osaamisen kehittäminen työvoimapolitiikan osana. Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta.
-Palmgren, M., Ainonen, M., Hirvonen, J., Puisto, I. (2023). Lapin sosiaalinen kädenjälki: Yhteinen toimintamalli työn ja tekijöiden kohtaamiseen. Lapin ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-501-4
- Salmi, E. & Savela-Vilmari, K. (toim.) (2021) Yhteiskunnallinen yrittäjyys suomessa malli osatyökykyisten henkilöiden työllistämiseen. Diakonia-ammattikorkeakoulu. DIAK työelämä 24. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-387-2
-Työ- ja elinkeinoministeriö 2024. Työpoliittinen aikakauskirja vuosilta 2023-2024. https://tem.fi/tyopoliittinen-aikakauskirja -
-Moodlessa oleva materiaali
Verkkosivuja:
-Työ- ja elinkeinoministeriö., https://tem.fi/etusivu
Teaching methods
Orientoivia luentoja ja tehtäviä. Tehtävät yksilö-, pari- ja ryhmätehtäviä toteutuksen aikana.
Yksilöllinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen, aktivoivia kirjoitustehtäviä, ryhmäkeskusteluja sekä oheislukemistojen hyödyntämistä. Tehtäviä ja työskentelyä myös Moodle alustaa hyödyntäen.
Oppimistehtävien tekeminen ja työskentely Moodle alustalla vaativat aktiívista läsnäoloa ja yhdessä työskentelyä.
Opiskelija saa palautetta toteutuksen aikana tehtävistään muilta opiskelijoilta ja opettajalta.
Referaatti tehtävä ja Moodle alustalla käytävä keskustelu arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Opetuksen päätyttyä yhteinen verkkotentti, jossa monivalintatehtäviä ja essee tyyppinen vastaus.
Employer connections
Asiantuntijavierailuja mahdollisuuksien mukaan.
Exam schedules
Tenttiajankohdat sovitaan aloituksessa (syksyllä 2 kertaa).
Completion alternatives
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen AMK:n ohjeistuksen mukaisesti.
EXAM -tentti mainitusta lähdekirjallisuudesta soveltuvin osin.
Student workload
Opiskelijan työ jakaantuu kontakti- ja etäopetukseen sekä itsenäiseen opiskeluun (n. 20%),
Moodle alustalla työskentelyyn ja tehtävien tekoon siellä (n. 60%) sekä
Valmistautumiseen ja osallistumiseen tenttiin (n, 20%).
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää mekaanisesti ilmiöissä ja tilanteissa
- tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän ymmärtää käsitteiden välisiä suhteita ja merkityksiä työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja asioissa
- opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä
- opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita soveltaa työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa arvioida ja perustella toimintaa jonkin verran tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa soveltaa teoriaperustaa ja käsitteitä työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- osaa arvioida ja perustella toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa teoriaperustaa ja käsitteitä asiantuntevasti erilaissa työllistymisen tukemisen ilmiöissä ja tilanteissa
- tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön
- analysoi ja perustelee toimintaa monipuolisesti ja kriittisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.