Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lastenkulttuuri ja taidekasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: K701S022-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.03.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
04.09.2025 - 04.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
​Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tarja Jussila
Anneli Ylikärppä
Ryhmät
KA71S23S_1
Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
KA71S23S_2
Sosionomikoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Opintojakso
K701S022

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
• osaa toimia lapsilähtöisesti sekä huomioi lasten kehitystason sekä pedagogiset ja didaktiset tarpeet toiminnan lähtökohtana
• syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
• osaa suunnitella, toteuttaa, soveltaa ja arvioida leikkipedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

• pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
• leikkipedagogiikan perusperiaatteet
• leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Aika ja paikka

Syksy 2025; 1. ja 2.periodi.

Oppimateriaalit

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät Moodlesta. Kirjavinkkejä- ja linkkejä löytyy Moodlessa.


Opetusmenetelmät

-Vuorovaikutuksellisia luentoja
-Välitehtäviä
-Ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
-Oppimispäiväkirja
-Leikkitoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Arvioitavien oppimistehtävien palautuspäivämäärät näkyvät Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 10 op eli opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.
Zoomissa 12 tuntia ja kampuksella 16 tuntia
Itsenäisen työskentelyn määrä on 242 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tiedostaa suunnittelun ja arvioinnin merkityksen toteutuksen perustana leikissä ja taidekasvatuksessa
- tunnistaa lapsilähtöisen toimintatavan ja kehitystason huomioimisen toiminnan lähtökohtana sekä tiedostaa lapsen kehitystasoon liittyvien pedagogisten ja didaktisten tarpeiden merkityksen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- tiedostaa lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan toteutuksen merkityksen lapsen kehitykselle.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja jossain määrin toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta
- osaa antaa esimerkkejä lapsilähtöisistä toimintatavoista.
- ymmärtää lapsen kehitystason huomioimisen merkityksen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa osaten kuvata lapsen kehitystasoon liittyviä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- osaa selittää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta ja perustella valintojaan
- toteuttaa toiminnassaan lapsilähtöistä työotetta lapsen kehitystason huomioiden sekä tunnistaa lapsen kehitystason mukaisia pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- ymmärtää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkityksen lapsen kehitykselle ja hyödyntää tietoaan suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- ymmärtää, osaa suunnitella, toteuttaa sekä jossain määrin arvioida lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- toteuttaa toiminnassaan lapsilähtöistä työotetta lapsen kehitystason mukaisesti sekä huomioi suunnittelussaan lapsen kehitystasoon liittyviä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- soveltaa lastenkulttuuriin ja leikkipedagogiikkaan liittyvää tietoa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa ymmärtäen sen merkityksen lapsen kehitykselle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, kehittää ja arvioida kriittisesti lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- toimii lapsilähtöisesti huomioiden lapsen kehitystason ja lapsen tarpeet pedagogisissa ja didaktisissa valinnoissaan sekä osaa arvioida näiden perusteella omaa toimintaansa
- arvioida lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa.

Siirry alkuun