Skip to main content

Pedagogy of Early Childhood Education, Children`s Culture and Art Education (10 cr)

Code: K701S022-3001

General information


Enrollment
24.03.2025 - 03.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
04.09.2025 - 04.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
8 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Tarja Jussila
Anneli Ylikärppä
Groups
KA71S23S_1
Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
KA71S23S_2
Degree Programme in Social Services (blended studies), Kemi, Autumn 2023
Course
K701S022

Evaluation scale

H-5

Objective

Student
• knows how to plan, implement and evaluate art education based on children's own play and expression
• knows how to act in a child-oriented manner and takes into account the children's developmental level and pedagogical and didactic needs as the starting point of the activity
• deepen their understanding of children's culture and its manifestations and understand the importance of children's culture for the child's development
• knows how to plan, implement, apply and evaluate play-pedagogical activities in early childhood education.

Content

• pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen, didaktiset lähtökohdat
• leikkipedagogiikan perusperiaatteet
• leikkipedagoginen suunnittelu, toteutus ja arviointi
• lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle

Location and time

Syksy 2025; 1. ja 2.periodi.

Materials

Luento- ja lisämateriaalit löytyvät Moodlesta. Kirjavinkkejä- ja linkkejä löytyy Moodlessa.


Teaching methods

-Vuorovaikutuksellisia luentoja
-Välitehtäviä
-Ryhmätehtäviä kontaktitunneilla
-Oppimispäiväkirja
-Leikkitoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi

Employer connections

Projektin toteutus varhaiskasvatusympäristössä.

Exam schedules

Opintojakson uusiminen tai arvosanan korottaminen:
Tutkintoon johtavassa koulutuksessa hylätyn arvioinnin saatuaan opiskelijalla on oikeus kahteen uusintasuorituskertaan opintojakson päättymistä seuraavan
lukukauden loppuun mennessä.
Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa, hänen on
aloitettava opintojakson/lukukauden opiskelu uudelleen mahdollisesti muuttuneiden
vaatimusten mukaisesti.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa yhden (1) kerran opintojakson päättymisajankohtaa seuraavan lukukauden loppuun mennessä.

Arvioitavien oppimistehtävien palautuspäivämäärät näkyvät Moodlessa.

Student workload

Opintojakso on 10 op eli opiskelijan työmäärä on noin 270 tuntia.
Zoomissa 12 tuntia ja kampuksella 16 tuntia
Itsenäisen työskentelyn määrä on 242 tuntia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tyydyttävä (1):

Opiskelija
- tiedostaa suunnittelun ja arvioinnin merkityksen toteutuksen perustana leikissä ja taidekasvatuksessa
- tunnistaa lapsilähtöisen toimintatavan ja kehitystason huomioimisen toiminnan lähtökohtana sekä tiedostaa lapsen kehitystasoon liittyvien pedagogisten ja didaktisten tarpeiden merkityksen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- tiedostaa lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan toteutuksen merkityksen lapsen kehitykselle.

Tyydyttävä (2):

Opiskelija
- osaa kuvata ja jossain määrin toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta
- osaa antaa esimerkkejä lapsilähtöisistä toimintatavoista.
- ymmärtää lapsen kehitystason huomioimisen merkityksen toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa osaten kuvata lapsen kehitystasoon liittyviä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- osaa selittää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle.

Assessment criteria, good (3)

Hyvä (3):

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta ja perustella valintojaan
- toteuttaa toiminnassaan lapsilähtöistä työotetta lapsen kehitystason huomioiden sekä tunnistaa lapsen kehitystason mukaisia pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- ymmärtää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkityksen lapsen kehitykselle ja hyödyntää tietoaan suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa.

Hyvä (4):

Opiskelija
- ymmärtää, osaa suunnitella, toteuttaa sekä jossain määrin arvioida lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- toteuttaa toiminnassaan lapsilähtöistä työotetta lapsen kehitystason mukaisesti sekä huomioi suunnittelussaan lapsen kehitystasoon liittyviä pedagogisia ja didaktisia tarpeita toiminnan suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana
- soveltaa lastenkulttuuriin ja leikkipedagogiikkaan liittyvää tietoa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa ymmärtäen sen merkityksen lapsen kehitykselle

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa, kehittää ja arvioida kriittisesti lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- toimii lapsilähtöisesti huomioiden lapsen kehitystason ja lapsen tarpeet pedagogisissa ja didaktisissa valinnoissaan sekä osaa arvioida näiden perusteella omaa toimintaansa
- arvioida lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa.

Go back to top of page