Suomen kieli ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: K701S042-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 08.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Päivi Hietala
Vastuuhenkilö
Mari Louste
Opiskelijaryhmät
-
AVOINSOSTOA2023Työssä oppimalla AMK-opintoihin, 2023S
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
• osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
• osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
• arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin
Sisältö
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä: essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.
Lapin AMKn opinnäytetyöopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäytetyöraportissa:
- kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
- tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
- viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät
Puheviestintä:
Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
- argumentointi
- puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
- kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.
Ryhmäviestintätaidot:
- ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet
Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.
Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.
Aika ja paikka
Kemi, Tietokatu 1
kevätlukukausi 1.1. - 6.3.2024
Oppimateriaalit
Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti ja kommentoiva referaatti. Opinnäytetyön opas (1.8.2022 jälkeen aloittaneille opiskelijoille). Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Opintojaksolla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja.
Vaatimuksena aktiivinen osallistuminen: opetusmateriaalin opiskelu ja tehtävien palautus sekä vähintään arvosana T1 kaikista tehtävistä.
Opetusvideot ja muu opiskelumateriaali. Yksilötehtävät. Moodle-oppimisympäristö.
Oppimistehtävät: kirjoitus- ja puheviestintä
1) Miten kehityn paremmaksi puhujaksi ja kirjoittajaksi?
Kirjoitus- ja puheviestinnän kehittämissuunnitelma, joka kirjoitetaan esseeasiakirjapohjaan. Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
Sama tehtävä kaikilla. Esseessä käytetään teorialähteitä ja puheviestinnän testejä sekä hyödynnetään oppimispäiväkirjaa, jota on kirjoitettu opintojen alusta.
2) suullinen alustus/puhe/tietoisku/puheenvuoro jostakin sosiaalialaan / omaan työhön liittyvästä aiheesta. Puheen tulee kestää 3 - 5 minuuttia. Puhe pitää esittää jossakin työpaikan tilaisuudessa (palaverissa, neuvottelussa, tms.).
--> Puhe pitää videoida (esim. kuvaus puhelimella) ja palauttaa opettaja Päivi Hietalalle katsottavaksi ja arvioitavaksi. Puheen videoi työpaikan mentoriohjaaja, joka myös antaa oman palautteensa puheesta. Yksilötehtävä.
-->Sama tehtävä kaikilla, mutta aihe ja esitystilaisuus on kirjattava suunnitelmaan.
Opinnollistaminen: kirjaa suunnitelmaan, miten toteutat puheesi työpaikallasi.
3) PowerPoint-videoesitys: **PowerPointilla tehdään diat ja niihin liitetään videoruutu, jossa opiskelija esittää aiheensa. Opettajan antamat neuvottelu- tai kokousaiheet, joista valittava yksi. Opiskelija tutustuu omaan aiheeseensa ja etsii siitä teoriatietoa sekä tekee aiheestaan (esim. "neuvottelutaktiikat") noin 5 minuutin pituisen PP-diavideon. Arviointi: 0 - K5.
--> tavoitteena harjoitella PowerPoint-diojen tekoa
--> tavoitteena opiskella neuvottelun ja kokouksen teoriatietoa
**(PP-dioista video: Moodlessa on ohjevideo, miten se tehdään)
Opinnollistaminen: jos työpaikalla on sellainen neuvottelu, palaveri tai kokous, jota voi hyödyntää tässä tehtävässä (esimerkiksi käydystä neuvottelusta etsiä neuvottelutaktiikoita), niin se tulee kirjata suunnitelmaan opintojakson alkaessa.
kirjallinen viestintä
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: itsenäisesti tehtävä harjoitus. ei palauteta.
1) raportti: Kemin kaupungin sosiaali-, terveys- ja liikuntapalvelut. Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. Kirjoitettava Lapin AMKin raporttipohjaan. Kirjoitettava raportin osat: johdanto, havainnot (= varsinaiset palvelut), päätelmät, kehitysehdotukset ja pohdinta sekä lähteet-osa.
Ohjaus ja palaute:
opettajan palaute puhevideosta, vertaispalaute toisilta opintojakson opiskelijoilta puhevideosta sekä mentoriohjaajan palaute työpaikalla pidetystä puheesta.
opettajan palautteet raportti- ja esseetehtävistä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.
Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin.
Tyydyttävä (1-2)
Puheviestintä:
Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta
Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen
Kirjoitusviestintä
Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä,
esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät
tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan suorittama arviointi.
omien viestintätaitojen arviointi: testit ja kehittämistehtävä
Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan. Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin
Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 0 - 5):
Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta
Puheviestintä arviointikriteerit
Arvioinnin kohteena ovat suullisen viestinnän tehtävät:
(opiskelijan laatima kehittämissuunnitelma-essee, puhe-video ja neuvottelu-/kokousesitys).
Puheviestintäkäyttäytymisen tiedostaminen, reflektointi ja sen pohjalle laadittu puheviestintätaitojen kehittämissuunnitelma.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjoitusviestintä
Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä,
esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.
puheviestintä:
tyydyttävä T2 - T1. Opiskelija osallistuu mutta opiskelijaryhmän ilmaapiiri ei kannusta osallistumaan.
+ tehtäviin valmistautuminen on puutteellista.
+ palautteen antaminen jää pinnalliseksi.
+ opiskelija tarvitsee runsaasti tukea ja ohjausta tehtävissään.
+ Opiskelijan oman työskentelyn ja oppimisen arviointi jää puutteelliseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
kirjoitusviestintä
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.
puheviestintä:
hyvä H4 - H3. Opiskelija osallistuu työskentelyyn aktiivisesti.
+ vallitsee pääsääntöisesti hyvä harjoitteluilmapiiri.
+ opiskelija sitoutuu hyvin työskentelyyn.
+ annetaan palautetta ja otetaan sitä vastaan.
+ opiskelijat toimivat annettujen ohjeiden mukaan.
+ Opiskelija arvioi oman oppimisprosessinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kirjoitusviestintä:
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät
tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita
puheviestintä:
kiitettävä K5. Opiskelija osallistuu työskentelyyn erittäin rohkeasti, aktiivisesti ja luovasti.
+ vallitsee erittäin kannustava harjoitteluilmapiiri.
+ opiskelija on sitoutunut tehtävien tekoon.
+annetaan rakentavaa palautetta ja osataan ottaa sitä vastaa.
+ opiskelijat toimivat itsenäisesti, luovasti ja tavoitteellisesti.
+ Opiskelija arvioi oman työskentelynsä oivaltavasti ja realistisesti.