Skip to main content

Finnish Speech and Written Communication (5 cr)

Code: K701S042-3009

General information


Enrollment
09.12.2023 - 07.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2024 - 08.03.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Bachelor of Social Services
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 10
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Päivi Hietala
Teacher in charge
Mari Louste
Groups
AVOINSOSTOA2023
Työssä oppimalla AMK-opintoihin, 2023S
Course
K701S042

Evaluation scale

H-5

Objective

Student
• knows how to develop her/his written and spoken communication competence (attitude, knowledge and skill)
• knows how to use expert communication methods in her/his work
• knows how to use her/his knowledge of language and text genre in written communication in the analysis and production of suitable study, work life and other texts
• evaluates her/his own image and style as a communicator in speech communication and knows how to take into account her/his own and the listeners' goals, the communication situation and the context when constructing a message

Content

- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä

Kirjallinen viestintä:

Lapin AMKin asiakirjat ja niiden käyttö oppimistehtävissä: essee, kommentoiva referaatti, muistio, oppimispäiväkirja, raportti ja referaatti.

Lapin AMKn opinnäytetyöopas ja sen ohjeiden hallinta oppimistehtävissä ja opinnäytetyöraportissa:
- kansilehti, tiivistelmä, sisällys, johdanto, käsittelyosat, pohdinta, lähteet ja liitteet;
- tekstisisällön havainnollistaminen: kuviot ja taulukot;
- viittaustekniikan hallinta: tekstiviitteet ja lähteet-osan merkinnät

Puheviestintä:

Vuorovaikutus ja esiintymistaidot sekä asiantuntijapuheenvuoron rakentaminen:
- argumentointi
- puheen rakentaminen ja aiheen havainnollistaminen
- kuulijoiden huomiointi aiheen valinnassa, puheen sisällön rakentamisessa sekä ilmaisutavan valinnassa.

Ryhmäviestintätaidot:
- ryhmätehtävä: neuvottelu- ja kokousaiheet

Ryhmätehtävä:
- tavoitteiden määritteleminen
- aiheen esitystavan valinta ja
- toimintatavan sopiminen.

Ryhmän toiminta:
- kuunteleminen ja havainnointi
- osallistuminen
- suhteiden luominen ja vaaliminen ja
- ryhmän toimivuudesta huolehtiminen.

Location and time

Kemi, Tietokatu 1
kevätlukukausi 1.1. - 6.3.2024

Materials

Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti ja kommentoiva referaatti. Opinnäytetyön opas (1.8.2022 jälkeen aloittaneille opiskelijoille). Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä. Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita. Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008) Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003) Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab) Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006) Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008) muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.


Teaching methods

Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Opintojaksolla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja.
Vaatimuksena aktiivinen osallistuminen: opetusmateriaalin opiskelu ja tehtävien palautus sekä vähintään arvosana T1 kaikista tehtävistä.
Opetusvideot ja muu opiskelumateriaali. Yksilötehtävät. Moodle-oppimisympäristö.

Oppimistehtävät: kirjoitus- ja puheviestintä

1) Miten kehityn paremmaksi puhujaksi ja kirjoittajaksi?
Kirjoitus- ja puheviestinnän kehittämissuunnitelma, joka kirjoitetaan esseeasiakirjapohjaan. Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
Sama tehtävä kaikilla. Esseessä käytetään teorialähteitä ja puheviestinnän testejä sekä hyödynnetään oppimispäiväkirjaa, jota on kirjoitettu opintojen alusta.

2) suullinen alustus/puhe/tietoisku/puheenvuoro jostakin sosiaalialaan / omaan työhön liittyvästä aiheesta. Puheen tulee kestää 3 - 5 minuuttia. Puhe pitää esittää jossakin työpaikan tilaisuudessa (palaverissa, neuvottelussa, tms.).
--> Puhe pitää videoida (esim. kuvaus puhelimella) ja palauttaa opettaja Päivi Hietalalle katsottavaksi ja arvioitavaksi. Puheen videoi työpaikan mentoriohjaaja, joka myös antaa oman palautteensa puheesta. Yksilötehtävä.
-->Sama tehtävä kaikilla, mutta aihe ja esitystilaisuus on kirjattava suunnitelmaan.
Opinnollistaminen: kirjaa suunnitelmaan, miten toteutat puheesi työpaikallasi.

3) PowerPoint-videoesitys: **PowerPointilla tehdään diat ja niihin liitetään videoruutu, jossa opiskelija esittää aiheensa. Opettajan antamat neuvottelu- tai kokousaiheet, joista valittava yksi. Opiskelija tutustuu omaan aiheeseensa ja etsii siitä teoriatietoa sekä tekee aiheestaan (esim. "neuvottelutaktiikat") noin 5 minuutin pituisen PP-diavideon. Arviointi: 0 - K5.
--> tavoitteena harjoitella PowerPoint-diojen tekoa
--> tavoitteena opiskella neuvottelun ja kokouksen teoriatietoa
**(PP-dioista video: Moodlessa on ohjevideo, miten se tehdään)
Opinnollistaminen: jos työpaikalla on sellainen neuvottelu, palaveri tai kokous, jota voi hyödyntää tässä tehtävässä (esimerkiksi käydystä neuvottelusta etsiä neuvottelutaktiikoita), niin se tulee kirjata suunnitelmaan opintojakson alkaessa.

kirjallinen viestintä
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: itsenäisesti tehtävä harjoitus. ei palauteta.

1) raportti: Kemin kaupungin sosiaali-, terveys- ja liikuntapalvelut. Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. Kirjoitettava Lapin AMKin raporttipohjaan. Kirjoitettava raportin osat: johdanto, havainnot (= varsinaiset palvelut), päätelmät, kehitysehdotukset ja pohdinta sekä lähteet-osa.


Ohjaus ja palaute:
opettajan palaute puhevideosta, vertaispalaute toisilta opintojakson opiskelijoilta puhevideosta sekä mentoriohjaajan palaute työpaikalla pidetystä puheesta.
opettajan palautteet raportti- ja esseetehtävistä

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi toteutetaan itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja opettajan palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.
Arviointi perustuu palautettaviin kirjallisiin ja suullisiin oppimistehtäviin.

Tyydyttävä (1-2)

Puheviestintä:

Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta

Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen

Kirjoitusviestintä

Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka

Tyydyttävä (1-2):

Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä,
esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät
tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Go back to top of page