Siirry suoraan sisältöön

Johdatus koulutusjohtamiseen ja opetushallintoon (5 op)

Toteutuksen tunnus: KOJO2101V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.02.2024 - 03.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.09.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 - 5
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kirsi Kuusikko
Lauri Lantela
Ryhmät
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
LO5
Luokanopettajan ko. 5 vuosikurssi
AIKO4
Aikuiskasvatustiede 4.vuosikurssi
AIKO5
Aikuiskasvatustiede 5.vuosikurssi
KASKO4
Kasvatustiede 4. vuosikurssi
KASKO5
Kasvatustiede 5. vuosikurssi
MEDI4
Mediakasvatus 4. vuosikurssi
MEDI5
Mediakasvatus 5. vuosikurssi
OPEDA2024
Opettajan pedagogiset opinnot
Opintojakso
KOJO2101V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tuntee suomalaisen koulutusjärjestelmän sekä koulutuksen järjestämistä ohjaavan keskeisen lainsäädännön (koulutusjohtamisen opiskelijat)
• osaa analysoida ajankohtaista koulutuspoliittista keskustelua ja linjauksia koulutusjärjestelmän kehittymisen valossa (mm. kestävyys, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus koulutusorganisaatioiden toiminnassa)
• osaa arvioida koulutuksen ohjausjärjestelmän merkitystä ja vaikutuksia oppilaitosten toiminnalle käytännössä
• osaa tarkastella oppilaitoksen johtamista ja johtajuutta eri näkökulmista
• osaa määritellä ja analysoida koulutusjohtamisen erityispiirteitä verrattuna muiden organisaatioiden johtamiseen

Toteutustavat

Opintojakso toteutetaan verkkovälitteisesti opintojakson alussa kerrottua aikataulua noudattaen.
- Verkko-opetus 2 op:
• luennot 12 tuntia
• luentoihin liittyvät tehtävät; pari- tai pienryhmätyöskentelyä
- Kirjalliset oppimistehtävät 3 op:
• lainsäädäntöön liittyvien tehtävien tekeminen
• essee tai muu oppimistehtävä

Suoritustavat

• Verkko-opetukseen osallistuminen ja tehtävien tekeminen (2 op).
• Kirjalliset oppimistehtävät (3op)
o lainsäädäntöön liittyvät tehtävät, arviointi asteikolla hyväksytty-täydennettävä-hylätty
o essee, arviointi asteikolla 0-5.

Sisältö

• suomalainen koulutusjärjestelmä ja sen kehittyminen, koulutusjohtamisen eri osa-alueet sekä erityispiirteet, kuten pedagoginen johtaminen, verrattuna muiden organisaatioiden johtamiseen
• kestävän kehityksen näkökulmia koulutusjohtamiseen
• soveltuvin osin koulutuksen järjestämistä ohjaavat lait, asetukset ja säädökset
• opetussuunnitelman perusteet ohjaavana asiakirjana

Oppimateriaalit

Soveltuvin osin Suomen perustuslaki, hallintolaki, kielilaki, kuntalaki, EU:n yleinen tietosuoja-asetus, julkisuuteen ja salassapitoon liittyvät säädökset (erityisesti laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja tietosuojalaki), valtion virkamieslaki, laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta, laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta, yhdenvertaisuuslaki, perusopetuslaki sekä asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (https://www.finlex.fi/fi /). 



 



 



 


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0/hylätty Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä. Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden välttävää hallitsemista. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija esittää asioita jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden tyydyttävää hallitsemista. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja tarkastella niitä eri näkökulmista. Asioiden käsittely on kuitenkin luettelonomaista ja toteavaa, ja siitä puuttuvat soveltaminen ja perustellut päätelmät. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on melko heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista. Opiskelija tunnistaa syy- seuraussuhteita ja tekee niistä päätelmiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista ja käsittelee niitä eritellen ja vertaillen. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on puutteita. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on kohtalaista; opiskelija osaa käyttää jonkin verran lähteistöä ajattelunsa tukena.

4 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden kiitettävää hallitsemista. Opiskelija käsittelee asioita sekä yksittäisellä että yleisellä tasolla ja näkökulmia yhdistellen. Hän osaa tiivistää olennaisen, tehdä hypoteeseja ja uusia avauksia analyyttisesti ja perustellen. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on hyvää; opiskelija osaa käyttää lähteistöä ajattelunsa tukena ja osaa esittää jonkin verran argumentteja sen pohjalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden erinomaista hallitsemista. Opiskelija osaa tarkastella sisältöjä laajasti ja moniulotteisesti ja arvioida asioita ja näkökulmia analyyttisesti ja kriittisesti pohtien. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin ja oivaltavasti toisiinsa. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta ja argumentointitaitoa. Oppimistehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista; opiskelija osaa hyödyntää lähteitä oman ajattelunsa pohjana, osaa esittää argumentteja lähteiden pohjalta ja ilmaista perusteltuja mielipiteitä.

Lisätiedot

Opintojaksolle ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittautuminen lisätään automaattisesti niille opiskelijoille, jotka on valittu Koulutusjohtaminen ja opetushallinto -sivuainekokonaisuuteen tai Opettajan pedagogisiin opintoihin erillisellä haulla.

Siirry alkuun