Introduction to Educational Leadership and AdministrationLaajuus (3 - 5 cr)
Course unit code: KOJO2101V24
General information
- Credits
- 3 - 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Responsible person
- Lauri Lantela
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tuntee suomalaisen koulutusjärjestelmän sekä koulutuksen järjestämistä ohjaavan keskeisen lainsäädännön (koulutusjohtamisen opiskelijat)
• osaa analysoida ajankohtaista koulutuspoliittista keskustelua ja linjauksia koulutusjärjestelmän kehittymisen valossa (mm. kestävyys, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus koulutusorganisaatioiden toiminnassa)
• osaa arvioida koulutuksen ohjausjärjestelmän merkitystä ja vaikutuksia oppilaitosten toiminnalle käytännössä
• osaa tarkastella oppilaitoksen johtamista ja johtajuutta eri näkökulmista
• osaa määritellä ja analysoida koulutusjohtamisen erityispiirteitä verrattuna muiden organisaatioiden johtamiseen
Content
• suomalainen koulutusjärjestelmä ja sen kehittyminen, koulutusjohtamisen eri osa-alueet sekä erityispiirteet, kuten pedagoginen johtaminen, verrattuna muiden organisaatioiden johtamiseen
• kestävän kehityksen näkökulmia koulutusjohtamiseen
• soveltuvin osin koulutuksen järjestämistä ohjaavat lait, asetukset ja säädökset
• opetussuunnitelman perusteet ohjaavana asiakirjana
Assessment criteria, satisfactory (1)
0/hylätty Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöjä. Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, eivätkä esitetyt asiat liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.
1 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden välttävää hallitsemista. Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Opiskelija esittää asioita jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
2 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden tyydyttävää hallitsemista. Opiskelija osaa soveltaa käsitteitä ja tarkastella niitä eri näkökulmista. Asioiden käsittely on kuitenkin luettelonomaista ja toteavaa, ja siitä puuttuvat soveltaminen ja perustellut päätelmät. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on melko heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Assessment criteria, good (3)
3 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden hyvää hallitsemista. Opiskelija tunnistaa syy- seuraussuhteita ja tekee niistä päätelmiä. Hän osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista ja käsittelee niitä eritellen ja vertaillen. Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on puutteita. Oppimistehtävissä lähteiden käyttö on kohtalaista; opiskelija osaa käyttää jonkin verran lähteistöä ajattelunsa tukena.
4 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden kiitettävää hallitsemista. Opiskelija käsittelee asioita sekä yksittäisellä että yleisellä tasolla ja näkökulmia yhdistellen. Hän osaa tiivistää olennaisen, tehdä hypoteeseja ja uusia avauksia analyyttisesti ja perustellen. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla joitain puutteita. Oppimistehtävässä lähteiden käyttö on hyvää; opiskelija osaa käyttää lähteistöä ajattelunsa tukena ja osaa esittää jonkin verran argumentteja sen pohjalta.
Assessment criteria, excellent (5)
5 Suoritus osoittaa opintojakson tavoitteiden erinomaista hallitsemista. Opiskelija osaa tarkastella sisältöjä laajasti ja moniulotteisesti ja arvioida asioita ja näkökulmia analyyttisesti ja kriittisesti pohtien. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin ja oivaltavasti toisiinsa. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka osoittaa itsenäistä otetta ja argumentointitaitoa. Oppimistehtävä on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista; opiskelija osaa hyödyntää lähteitä oman ajattelunsa pohjana, osaa esittää argumentteja lähteiden pohjalta ja ilmaista perusteltuja mielipiteitä.
Materials
Soveltuvin osin Suomen perustuslaki, hallintolaki, kielilaki, kuntalaki, EU:n yleinen tietosuoja-asetus, julkisuuteen ja salassapitoon liittyvät säädökset (erityisesti laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta ja tietosuojalaki), valtion virkamieslaki, laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta, laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta, yhdenvertaisuuslaki, perusopetuslaki sekä asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (https://www.finlex.fi/fi /).
Further information
Opettajan pedagogisten opintojen opiskelijat suorittavat opintojakson 3 op:n laajuisena siten, että lainsäädäntöä koskeva luento ja tehtävä jäävät pois.
Koulutusjohtaminen ja opetushallinto -sivuainekokonaisuuteen valitaan opiskelijat vuosittain erillisellä haulla.