Siirry suoraan sisältöön

Inkluusion ulottuvuudet (3 op)

Toteutuksen tunnus: LKAS3117V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Outi Kyrö-Ämmälä
Ryhmät
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
Opintojakso
LKAS3117V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- tunnistaa sosiaalisesti oikeudenmukaisen ja moninaisuutta arvostavan koulutuksen ja inklusiivisen kasvatuksen keskeiset elementit kasvatus-/ koulutusinstituution, esimerkiksi koulun toimintaperiaatteiden, toimintakulttuurin ja käytäntöjen kautta;
-tunnistaa oppimisympäristöissä esiintyviä sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuvia eristäviä käytäntöjä ja oppimisen esteitä sekä institutionaalisella että yksilöllisellä tasolla;
- tunnistaa tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta lisääviä käytäntöjä kasvatus- ja koulutusympäristöissä;
- kehittää oppimista ja osallisuutta edistäviä pedagogisia ratkaisuja.

Toteutustavat

Itsenäistä kirjallisuuden opiskelua; johdantotehtävä ja Exam-tentti tai tieteelliset esseet 81 h; opetusprofiili: ETÄ 2

Suoritustavat

Kirjallinen johdantotehtävä;
kirjallisuustentti: tentitään kaksi teosta, joista toinen englanninkielinen TAI
esseet: kaksi tieteellistä esseetä, joista toinen perustuu englanninkielisen lähteeseen.

Sisältö

-sosiaalinen oikeudenmukaisuus sekä moninaisuus sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuvana ilmiönä kasvatuksessa ja koulutuksessa;
-kasvatus- ja kouluyhteisön, opettajien ja johtajien roolit ja mahdollisuudet inklusiivisen kasvatuksen ja koulutuksen rakentajina;
-oppijan osallisuus, toimijuus ja voimaantuminen kasvatuksessa ja koulutuksessa;
-oppijoiden moninaisuuden huomioon ottaminen opetuksessa.

Aika ja paikka

itsenäisesti suoritettava kurssi

Oppimateriaalit

Opintojakson tehtävät suoritetaan valinnaisen kirjallisuuden avulla. Kirjallisuuslistat esitellään kokonaisuudessaan Moodlen työtilassa.


Opetusmenetelmät

Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti ympäri vuoden.
Täsmälliset ohjeet suorituksista on kirjattu Moodlessa työtilassa LKAS3117 Inkluusion ulottuvuudet.
Kirjautumisavain on inklun ulott.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Esseen arviointikriteerit
Hylätty: Essee ei vastaa annettuun aiheeseen ja tekstiä kirjoitetaan paljon suorina sitaatteina. Tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ei noudateta (mm. hyvä ja asiallinen yleiskieli), esimerkiksi viitteet puuttuvat.
Välttävä (1): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.
Tyydyttävä (2): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.

Tenttivastauksen arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.
Välttävä (1): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain käsitteitä/ ilmiön piirteitä, mutta siinä ei tunnisteta tentittävän kirjallisuuden keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita lähteessä. Vastaus ei ole johdonmukainen.
Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tentittävän kirjallisuuden keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita lähteessä. Vastaus ei ole johdonmukainen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Esseen arviointikriteerit
Hyvä (3): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiön yhteyksiä käsitteellisellä tasolla hahmotetaan jonkin verran. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu oman näkökulman suuntaisesti. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena hyvin.
Kiitettävä (4): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiö hahmotetaan käsitteellisellä tasolla. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu aiheen kannalta keskeiset elementit löytäen. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisten lähteiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta erittäin hyvin.

Tenttivastauksen arviointikriteerit
Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.
Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Esseen arviointikriteerit
Erinomainen (5): Esseessä on ongelmakeskeinen lähestymistapa. Kysymyksen asettelu, siihen vastaaminen ja perustelu osoittavat asian hallintaa käsitteellisellä tasolla. Oma näkemys on perustellen esillä ja tietoa on muokattu arvioiden ja vertaillen. Teoreettisten käsitteiden käyttö on harkittua ja tarkkaa. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisten lähteiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta oivaltavasti.

Tenttivastauksen arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.

Esitietovaatimukset

KERI0210 Erityispedagogiikan peruskurssi

Lisätiedot

Opintojakso on tarkoitettu vain niille luokanopettajaopiskelijoille, jotka suorittavat/ovat suorittaneet erityispedagogiikan perusopinnoissa (25 op) Oppimisen moninaisuus -opintojakson (5 op).

Siirry alkuun