Skip to main content

Inkluusion ulottuvuudetLaajuus (3 cr)

Course unit code: LKAS3117V24

General information


Credits
3 cr
Responsible person
Outi Kyrö-Ämmälä

Objective

Kurssin lopussa opiskelija osaa:
- tunnistaa sosiaalisesti oikeudenmukaisen ja moninaisuutta arvostavan koulutuksen ja inklusiivisen kasvatuksen keskeiset elementit kasvatus-/ koulutusinstituution, esimerkiksi koulun toimintaperiaatteiden, toimintakulttuurin ja käytäntöjen kautta;
-tunnistaa oppimisympäristöissä esiintyviä sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuvia eristäviä käytäntöjä ja oppimisen esteitä sekä institutionaalisella että yksilöllisellä tasolla;
- tunnistaa tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta lisääviä käytäntöjä kasvatus- ja koulutusympäristöissä;
- kehittää oppimista ja osallisuutta edistäviä pedagogisia ratkaisuja.

Content

-sosiaalinen oikeudenmukaisuus sekä moninaisuus sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuvana ilmiönä kasvatuksessa ja koulutuksessa;
-kasvatus- ja kouluyhteisön, opettajien ja johtajien roolit ja mahdollisuudet inklusiivisen kasvatuksen ja koulutuksen rakentajina;
-oppijan osallisuus, toimijuus ja voimaantuminen kasvatuksessa ja koulutuksessa;
-oppijoiden moninaisuuden huomioon ottaminen opetuksessa.

Qualifications

KERI0210 Erityispedagogiikan peruskurssi

Assessment criteria, satisfactory (1)

Esseen arviointikriteerit
Hylätty: Essee ei vastaa annettuun aiheeseen ja tekstiä kirjoitetaan paljon suorina sitaatteina. Tieteellisen kirjoittamisen tyyliä ei noudateta (mm. hyvä ja asiallinen yleiskieli), esimerkiksi viitteet puuttuvat.
Välttävä (1): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.
Tyydyttävä (2): Teksti on pääosin tai osittain referoitu eikä oma näkemys tule esille tai on hieman näkyvissä. Tieteellisen kirjoittamisen yhtenäinen tyyli horjuu. Teoreettisten käsitteiden käyttö on paikoin epätarkkaa. Tieteellisten lähteiden käytössä omien näkökulmien perustana voi olla puutteita.

Tenttivastauksen arviointikriteerit
Hylätty: Vastaus on hyvin puutteellinen eikä vastaa kunnolla kysymykseen. Vastauksessa ei tunnisteta keskeisiä käsitteitä.
Välttävä (1): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain käsitteitä/ ilmiön piirteitä, mutta siinä ei tunnisteta tentittävän kirjallisuuden keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita lähteessä. Vastaus ei ole johdonmukainen.
Tyydyttävä (2): Vastaus on niukka tai hyvin laveasti kirjoitettu. Vastauksessa on kuvattu joitain peruskäsitteitä/ ilmiön peruspiirteitä, mutta siinä ei kunnolla rajata tentittävän kirjallisuuden keskeistä sisältöä. Vastaukseen on otettu mukaan paljon aineksia, jotka liittyvät teemaan, mutta joita ei välttämättä mainita lähteessä. Vastaus ei ole johdonmukainen.

Assessment criteria, good (3)

Esseen arviointikriteerit
Hyvä (3): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiön yhteyksiä käsitteellisellä tasolla hahmotetaan jonkin verran. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu oman näkökulman suuntaisesti. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisiä lähteitä osataan käyttää oman näkökulman tukena hyvin.
Kiitettävä (4): Aiheen kysymyksen asettelu ja vastaaminen osoittavat, että ilmiö hahmotetaan käsitteellisellä tasolla. Kirjoittajan oma näkemys on esillä ja käytettyä tietoa on muokattu aiheen kannalta keskeiset elementit löytäen. Teoreettisia käsitteitä käytetään asianmukaisesti määritellen. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisten lähteiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta erittäin hyvin.

Tenttivastauksen arviointikriteerit
Hyvä (3): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat.
Kiitettävä (4): Vastaus on napakka ja siinä vastataan kysymykseen. Vastauksessa kuvataan peruskäsitteet/ ilmiön peruspiirteet erittäin selkeästi. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen olennaiset piirteet tai seikat hyvin.

Assessment criteria, excellent (5)

Esseen arviointikriteerit
Erinomainen (5): Esseessä on ongelmakeskeinen lähestymistapa. Kysymyksen asettelu, siihen vastaaminen ja perustelu osoittavat asian hallintaa käsitteellisellä tasolla. Oma näkemys on perustellen esillä ja tietoa on muokattu arvioiden ja vertaillen. Teoreettisten käsitteiden käyttö on harkittua ja tarkkaa. Tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen ja tieteellisten lähteiden avulla osataan argumentoida valittua aihetta oivaltavasti.

Tenttivastauksen arviointikriteerit
Erinomainen (5): Teksti on napakka ja johdonmukaisesti jäsennelty vastaus kysymykseen. Vastauksessa kuvataan ilmiöön/ aiheeseen liittyvät käsitteet johdonmukaisesti perustellen. Vastaus osoittaa vastaajan osaavan jäsentää ilmiön/aiheen piirteet tai seikat monipuolisesti.

Materials

Kurssin tehtävät suoritetaan valinnaisen kirjallisuuden avulla. Kirjallisuuslistat esitellään kokonaisuudessaan Moodlen työtilassa.


Further information

Kurssin voi suorittaa itsenäisesti ympäri vuoden. Täsmälliset ohjeet kurssisuorituksista on kirjattu Moodlessa kursialustalla LKAS3117 Inkluusion ulottuvuudet. Kirjautumisavain on inklun ulott.

Go back to top of page