Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen moninaisuus (3 op)

Toteutuksen tunnus: LKAS3116V24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.11.2024 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tanja Äärelä
Anneli-Maarit Hermanoff
Vastuuopettaja
Anneli-Maarit Hermanoff
Ryhmät
KUVO4-R1
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R1
KUVO4-R2
Kuvataidekasvatuksen ko 4. vuosikurssi R2
KUVO-MAISTERI-1VSK
Kuvataidekasvatuksen ko maisteri 1. vuosikurssi
LO4
Luokanopettajan ko 4. vuosikurssi
Opintojakso
LKAS3116V24

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määrittää, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön elämänkulussa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa erilaisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja
- kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen (yleinen, tehostettu, erityinen) järjestämisen periaatteita sekä pedagogisen tuen eri muotoja ja pedagogisten asiakirjojen merkitystä tuen eri vaiheissa
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksellisyyttä oppimisen edistämisessä.

Toteutustavat

Opetusprofiili ETÄ 1
- verkkoluennot (14 h)
- luennolla annettavien tehtävien tekeminen (12 h)
- luentotentti verkko-/Exam-tenttinä (4 h)
- itsenäinen työskentely (52 h): kirjallisuuteen (2 teosta) perehtyminen sekä suorittaminen joko kirjallisuustehtävillä (kaksi tehtävää) tai kirjallisuustentillä

Suoritustavat

Verkkoluennot, luentotentti sekä kirjallisuuden (2 teosta) suorittaminen

Sisältö

- oppimisen ja hyvinvoinnin rakentuminen pedagogisissa prosesseissa
- oppimisen ja oppijoiden moninaisuus
- oppimisvalmiuksien ja oppimisvaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
- oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja pedagogiset asiakirjat
- monitoimijuus ja moniammatillinen yhteistyö oppimisen ja koulunkäynnin tukiprosessissa

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla ilmoitettava oheismateriaali.


Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)
0 Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä tunne ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Hän ei tunnista yksilöllisiä oppimisvalmiuksia eikä oppimiseen liittyviä vaikeuksia eikä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija ei hahmota oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia tai se perustuu vain omiin kokemuksiin. Hän ei tunnista moniammatillisen yhteistyön merkitystä oppimisessa. Opiskelijan kirjallisessa tuotoksessa on selkeitä virheitä ja/tai se ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita.

Tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija tunnistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän nimeää joitain oppimiseen liittyviä valmiuksia ja vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija määrittelee oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessin. Monialaisen yhteistyön merkityksen hahmottaminen oppimisen edistämisessä on vähäistä. Opiskelijan kirjallinen tuotos on hyvin kapea-alainen ja tyyliltään pääsääntöisesti kirjallisuutta toistava ja kuvaileva. Sisällössä voi esiintyä virheitä.

2 Opiskelija selittää ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän kuvaa oppimisvalmiuksia ja oppimisvaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija kuvaa oppimisen ja koulunkäynnin prosessin yhteyden käytäntöön. Käsitteellinen jäsentäminen on pinnallista. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on jossain määrin tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on kapea-alainen, pitäytyy kuvailevalla tasolla ja/tai voi sisältää epätarkkuuksia tai pieniä virheellisyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
3 Opiskelija havainnollistaa ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän havainnollistaa oppimisvalmiuksia ja -vaikeuksia sekä lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija löytää yhteyksiä oppimisen ja koulunkäynnin prosessin ja käytännön välillä. Opiskelija havainnollistaa oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä monenlaisissa oppimistilanteissa. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista. Opiskelijan kirjallinen tuotos on johdonmukainen ja kohtuullisen monipuolinen.

4 Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Hän erittelee oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija analysoi ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja tekee johtopäätöksiä niiden yhteyksistä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön. Oman ja muiden toimijoiden asiantuntijuuden jäsentäminen monialaisessa yhteistyössä on tutkimusperustaista Opiskelijan kirjallinen tuotos eheä ja hyvin argumentoitu, erittäin hyvätasoinen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
5 Opiskelija vertailee ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä ja niiden yhteyksiä yksilön elämänkulkuun ja oppimisympäristöön osoittaen ristiriitoja ja yhtäläisyyksiä. Hän arvioi oppimisvalmiuksia, oppimisvaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja sekä niiden yhteyksiä oppimiseen oivaltavasti. Oman työn kehittämisen viitekehys on selkeästi argumentoitu ja opiskelija käyttää sitä luovasti oman toimintansa ja ajattelunsa kriittiseen reflektioon. Kirjallinen tuotos on akateemisesti korkeatasoinen, mallikkaasti jäsennetty ja monipuolinen kokonaisuus.

Esitietovaatimukset

KERI0210 Johdatus erityispedagogiikkaan 5 op
(esitietovaatimus ei koske kuvataidekasvatuksen koulutusohjelman opiskelijoita)

Lisätiedot

Mikäli opiskelija on suorittanut erityispedagogiikan perusopinnoissa opintojakson Oppimisen moninaisuus, suorittaa hän tämän opintojakson tilalla opintojakson Inkluusion ulottuvuudet.

Siirry alkuun